Ornäsbjörken, Sveriges Riksträd....

Publicerad 2014-02-20 17:59:00 i Allmänt,

Vintern kom tillbaka med cirka 10 cm nysnö, ljust och fint men mindre kul för våra isar. Det blir nog en vilohelg från fisket med gamla sjuklingar att ta hand om. Barnens farmor Elnas behandling av sköldkörteln misslyckades så nu står hon på ruta ett igen. Mamma har varit dålig i två veckor, hon bor ju på ett äldreboende och nu har hon gått och ramlat omkull, röntgen idag. Jag får höra i morgon om det blir några åtgärder.
Ornäsbjörken hittades 1767 vid Lilla Ornäs som ligger två kilometer norr om Ornässtugan i Borlänge. Hans Gustaf Hiort finner en märklig björk med djupt flikiga blad, den är en genetisk variant av vårtbjörk och kan inte föröka sig. 1768 skickar Hans ett löv tillvärldskände botanikern Carl von Linné i Uppsala och han vill ha trädet men får nej. 1781 ger Linné den yngre björken sitt latinska namn Betula Pendula Dalecarlica, som sedan på svenska blir Ornäsbjörken. 1890 blåser moderträdet i Lilla Ornäs ner i en storm. 1985 blir Ornäsbjörken Sveriges Riksträd och planteras i de flesta av Sveriges kommuner, tyvärr planteras en felaktig sort. 2005 börjar arbetet med att ta fram en äkta klon av Ornäsbjörken och 2007 börjar åter en äkta avkomma att säljas på plantskolor i Sverige. I morgon blir det mer fiskesnack, medaljerna i OS ramlar in och en del bort, tråkigt med damkronorna som inte kunde hålla i matchen, lite ödesdigra missar i Ski-Cross och Curlingdamerna fick "bara" silver.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela