Åren 1993-1994.......

Publicerad 2014-01-15 10:40:12 i Allmänt,

1993 började mamma, pappa, Monika och Åsa tävla för Mariefreds FF, och Södermanland hade serie på fyra tävlingar, där man räknade de tre bästa. Här i dalarna så var det ett DM och jag kom 3:a, tror att det bara var en eller två som gick vidare till SM. SM individuellt gick på Kvien, Malung och herrklassen vanns av Roger Eriksson från Skellefteå. Lagtävlingen gick på Kappsjön och där var jag med i damlag för Borlänge SFK. Mamma och pappa bodde hos oss för pappa var uppe för att sälja sina broddar. Han hade ju haft en del hjärtbesvär och blivit elkonverterad några gånger och åt betablockerare. Själv så hade jag också haft problem med hjärtat men inte varit till någon doktor. Fick med mig några av hans tabletter, som jag kunde ta ute på sjön när det blev besvärligt. Jag gick till höger bort på sjön och den var ju tappad på ganska mycket vatten. Började vid en ö och fick bra med fisk, sedan gick jag längre in mot land, där var det bara någon meter djupt. Så det gick att smyga upp fisken och knappt några i närheten. Kommer ihåg att jag hade en Hedenskogspirk K/S och en mörkröd garnkrok. På det här SM:et fick man väga in individuellt, trots att det var lag. Jag lyckades bra hade mest fisk av alla damer, tänk om det hade varit individuell tävling...Vi kom i alla fall 2:a, fick stryk med 30 gram, och fick silvermedalj och en kniv i pris. Mamma skrev i sina anteckningar att de gjort 33 stycken tävlingar. På DM i traditionellt mete fick vi silver i lag för Borlänge så till 1994 såg det mörkt ut, inför nästa års SM både i pimpel och mete... Mamma fortsatte att tävla trots det som hänt och det var nog hennes räddning, hon hade ju inget körkort så hon fick åka med Monika och kompisar i Södertälje. SM i pimpel 1994 gick individuellt på Storsjön, Örnsköldsvik och segrare i herrklassen var Sten-Olof Holmberg från Smedjebacken. Tror att det var något återbud för jag var med och vi åkte buss upp ifrån Dalarna och jag bodde ihop med en damveteran från Långshyttan. Monika och Åsa skulle också tävla och pappa hade lovat att skjutsa dem, men nu tog de hans bil och mamma följde också med. Robban Horvath var så bussig och åkte med dem och hjälpte till att köra, det var ju ganska halt och det kom mycket snö på natten före tävlingen. Tjock is och vi hade förlängare på Rantanenborrarna men vi gick alla bom. På DM i pimpel vann jag guld och silver i lag, så nästa år skulle man få åka till Skellefteå på SM och den berättelsen kommer om några dagar. Den här sommaren flyttade mamma upp till Borlänge, jag hade kollat upp en lägenhet i Kvarnsveden och skickat ner ritning på den. Området liknade lite SJ:s område där hon bodde i Södertälje och med egen ingång. Hon fick hjälp upp av brorsan Kenth och kusin Åke. Ha en bra dag, här snöar det och är minus 7 grader, puust.

Kommentarer

Postat av: Rosie Thörne

Publicerad 2014-01-15 11:38:30

Haha, googlade på pimpel-sm -94, och får fram fler resultat som Jörgen lagt ut på pimpelsport.se 7/3 2013. Tack för det, kom visst 5:a i Örnsköldsvik, något jag glömt. Kunde också få fram lite fler egna och andras resultat, så Tack än en gång.

Postat av: Rosie Thörne

Publicerad 2014-01-17 12:16:21

Vill även tillägga att duktiga Carola Bohman från Ovansiljan vann Damklassen.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela