Året 1991......

Publicerad 2014-01-11 09:21:00 i Allmänt,

Äntligen har det blivit minusgrader här i Borlänge, idag - 8 grader och det hat kommit lite snö. Hoppas att snön inte förstör och isolerar för mycket för isläggningen, bra att det inte blåser och i morgon så kanske det blir första KM tillsammans med Falubygdens SFK? Året 1991 så var det åter fyra deltävlingar på DM i Södermanland, vi var på Virlången, Tislången och Näshultasjön, och Lännasjön. Vi fick guld i lag det var jag, mamma, Monika och Siv Lundkvist, det var nog bara mamma som kom med individuellt. Nu så var uttagningarna till SM året innan och vi var ju kvalificerade så det skulle bära av till Västra Örten i Värmland. På den sjön hade vi varit flera gånger innan, för det brukade vara tävlingar med varupriser där som vi åkte på. Nu var starten i en annan del av sjön men Monika och jag gick ganska långt och fick bra med fisk i början. Vi var rätt så många där så fisken tog slut och vi fiskade oss tillbaka mot starten. På slutet satt en stor klunga utanför starten som fick fisk och där lyckades vi få igång fisket igen. Men där satt även flera ifrån vinnarlaget ifrån Sala med Britt i spetsen. Vi kom i alla fall 2:a tror att vi bara var 100 gram ifrån guld, men glada var vi, yeh. Det var KG Magnusson som vann SM i herrklassen, det individuella gick på Visten, Forshaga, tror att han hade över 6 kilo. Jag ska berätta mer om Kalle en annan dag, om när han blev Finsk Mästare i pimpel. Dan Ersbjörs har berättat att han var med och sprang långt bort, tror det var cirka 8 kilometer och letade fisk runt ett grund och fick ihop mycket fisk, det var nog närmare 9 kilo. Det hade ju varit en tuff dag med tidig morgon då han och hans pappa även sålde fiskegrejer, tufft fiske och långt tillbaka. Dan hade så mycket i lådan att fisken ramlade ur, det kom en bil och körde bredvid honom på vägen in som talade om att han tappat fisk. Så han sprang tillbaka och hämtade upp dem, tyvärr så orkade inte Dan in före ingångstidens slut och blev diskad. Som junior hade han inte heller lyckats ta medalj på pimpel, men i år finns nya chanser med en " nytändning" som herrveteran och med hemmavatten, så.... Jag och min familj bodde ju i Nyköping som är en sommarstad, jag kände inte så många som fiskade där och min man varvade bangolfen med att springa maraton, halvmaror och andra löpartävlingar. Vi jobbade kvar i brevbäringen och mina stora grabbar var helt underbara och lämnade lillbrorsan varannan vecka hos dagmamma i samma område där vi bodde. Matade honom med välling och klädde på honom, de kanske inte hade något val och de fick ta ansvar och växte som människor, de var då 14 och 12 år. Eftersom Södertälje inte kändes som ett alternativ att flytta tillbaka till så föreslog jag att vi kunde flytta till Borlänge eller Falun. Där kände jag flera fiskare sen gammalt och min man hade en bror i Saxdalen och syskon med sommarstugor i Venjan, så han sa ja. Det hade ju varit snö och isfattiga vintrar, så för barnens skull begärde vi förflyttning till brevbäringen i Borlänge. Vi fick förflyttning, det var precis innan Poståkeriet blev egen sektion inom posten och sedan började allt gå utför för posten med försämringar i brev och kassa. Hur som helst så var min man med upp i Mars på ett Postmästerskap i pimpel som gick på Ösjön, jag fiskade och han kollade upp lite villaområden. Den våren var vi upp två gånger för att titta på hus och vi fastnade för ett på Rosengatan på Lergärdet i Borlänge. Vi flyttade i mitten av Juni och grabbarna passade Niklas över sommarlovet och sen fick vi en dagmamma. På hösten var det dags för Kustfiske SM i Smögen, så mamma och pappa kom upp och hämtade mig i Borlänge och vi åkte ner tillsammans och pappa och jag turades om att köra. På DM hade jag tagit silver själv och guld i laget och på SM fick jag brons själv och silver i laget, kul. Lång resa hem och mamma och pappa stannade några dagar innan de åkte hem till Södertälje. Kommande år så kom de ofta upp och pimplade hos oss i Dalarna, innan isen l lagt söderöver.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela