Året 1995.......

Publicerad 2014-01-17 12:06:22 i Allmänt,

DM i Dalarna det här året gick på Storsjön, Dala Floda. Jag gick ganska långt iväg och fick skapligt med abborre i början som sen avtog. Kom nog bara 4:a på det, men vi vann guld i damlaget. Roligt att mamma flyttat upp och kunde tävla mycket tack vare en granne Gunnar, Tjulander och familjen Bergkvist. Hon skrev i sin bok när säsongen var slut - 57 tävlingar, har inte fått många priser men det har varit roligt att komma ut och träffa fiskekompisar. Vi i Borlänge SFK arrangerade Runnmästerskap för första gången, med start vid Svedens gård. Pris till högsta vikt och Runnmästare var en inramad tavla med 1000:- insatt inuti. Själv så fiskade jag inte utan stod i klubbens husvagn och sålde varmkorv och dricka m.m. Björnee från Forellen lyckades vinna, han hade fiskat bredvid Sven Bergkvist som inte tog så allvarligt på tävlingen, utan gick runt och bjöd på falukorv som han skivade upp. Det här var den 26 mars så det var gott om " lekabborrar " där de var och de fick några stora också, på samma ställe var damsegrarinnan från Borlänge. Efter prisutdelningen kom Björnee fram och jag gratulerade honom, och han frågade om jag skulle på SM i Skellefteå. Det skulle jag, så han sa -Ta med "danspjucken", och det gjorde jag. På SM så gick lagtävlingen på lördagen men jag följde med och hjälpte Vestli med att sälja fiskeprylar och sen gick jag runt lite på sjön. Tror att våra duktiga damveteraner Sylvia, Annie, Karin och Karin vann guld och vi hade beställt bord till kvällen och sen blev det dans. Satan så kul vi hade och buggade med Björnee och "Koppen" som var i högform. På söndagen gick tävlingen på Burträsket, med mycket snö och jobbigt att gå. Vi hade en man med från Dala Floda som var orienterare,och själv skulle tävla. Så han fick spåra åt oss några damer, för att komma ut på ett grund som såg bra ut. Nu hamnade vi helt fel och jag skulle naturligtvis gått själv dit jag trodde att det var. När det var en timme kvar hade jag tre fiskar och drog mig bort till ett oborrat ställe, där det var lite grundare och fick lite fisk. Vägde in men man fick skämmas över det lilla som fanns i påsen, inget lyckat SM för min del. Herrklassen vanns av Ralph Kleinfeldt från Årjäng, och damklassen av Carola Bohman från Ovansiljan.
Mamma och jag åkte ner och var med på Kustfiske-DM i Södermanland, vilket jag lyckades vinna, har inga noteringar om SM:et så kanske jag inte var med eller så bommade jag där. Ha en trevlig, här är det fortfarande inställda tävlingar på grund av dåliga isar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela