Året 1997......

Publicerad 2014-01-21 11:27:06 i Allmänt,

Det här året gav inga DM-medaljer för min del, befann mig i en skilsmässa där jag själv fick göra allt, med försäljning av hus, visningar, delning av boet och allt vad det innebar. Fick i alla fall tag i en charmig billig lägenhet i ett område som var k-märkt. Röda trähus i Forssa, med högt till tak och lägenheten var i tre plan, med små fönster och "prång" högst upp.DM i pimpel gick på Venjansjön den 13 april och jag bommade, var mitt uppe i min flytt. SM i pimpel gick på Bergviken, Kilafors där vi var 7:a i lag och själv kom jag 11:a och fick en lergryta i pris. Herrklassen vanns av Mats Larsson från Trosa AFK. Vi bodde på något som hette Rengården i Bollnäs och det var jag, Kerstin, Berndt Berggren, Patrik Liss och jag tror att Jonas vår nuvarande ordförande också var med. På lördagskvällen så var vi ut och åt middag sen följde vi med till Scandic och tog några öl med andra fiskekompisar. Kommer inte ihåg hur det gick för våra reskamrater, så hör av er, så berättar jag mer. Jag tror att Södermanland började med DM-serie i kustfiske det här året, så då var det kört för vår del. Vi kunde inte åka ner så många gånger och flera tävlingar krockade med våra KM i mete m.m. Kustfiske-SM gick på Fårö, Gotland och jag, Niklas och mamma åkte över. Det skulle bli kul att komma dit igen, hade tidigare varit där på ett SM, tror att det var 1985. Då var det jag, pappa och Kjell en kille från Södertälje som åkte båt över och flög hem. Vi fiskade då på västra sidan av Fårö, jag blev utan fisk men pappa fick några torskar ( som var lite rödaktiga) och fick pris. Det var lite otäckt med många stora stenblock och stenar och en bit ut så var det en djupkant där det kunde vara strömt vatten. Själv så hade jag bara något napp så det blev det där namnet igen. 1997 års SM kunde inte genomföras på den sidan av Fårö för det blåste för mycket utan det blev flyttat till hamnen i Slite. Jag började ute på en stenpir, man trodde ju att det skulle bli torskfiske eller gädda/abborre, men fick ingenting. När det återstod en halvtimme gick jag in mot land och där stod några damer och fiskade spigg. Jag kastade ut mitt botten mete och vevade in, men de var ju så små så de fastnade inte. På med minsta kroken och ut igen och lyckades få flera stycken, märkligt fiske för att vara kustfiske. Vi var tre stycken damer som stod där på rad och vi kom 1:a, 2:a och 3:a, det blev gramstrid och jag kom 3:a och vi fick silver i lag. Det var trots allt en bra och rolig helg med gemensam middag där vi hyrde, tror att det var på en av försvarets anläggningar och vi gjorde utflykter på Fårö och tog många fina foton ibland raukarna, och Niklas gick runt och kollade på de tävlande på söndagen.
Fick en fin minnesmugg i pris och lagmedalj i silver, min bronsmedalj har fått fötter hittar den inte just nu. På hemresan hade jag änglavakt, hade ju varit vaken länge och tävlat, båtresan hem var jobbig med mycket folk och svårt att sova. Så när jag körde hem så höll jag på att somna flera gånger och en gång sa mamma något så jag vaknade till. Hon frågade om jag var trött och vi stannade en stund och tog lite luft, sen var det intag av godis som räddade oss hem. Vet precis var den platsen är mellan Enköping och Sala och tänker på det varje gång jag passerar där, erkände aldrig för mamma att det var så nära. Det hade bara oroat henne ännu mer, så var försiktiga när ni kör bil och ta en bensträckare om ni blir trötta.