Året 1998, och lite mer.......

Publicerad 2014-01-23 08:42:13 i Allmänt,

DM det här året gick på Nävden, Avesta och vi vann lagguld. Själv så gick jag bom, skulle väl gått dit Tore Karlsson en gång visat mig, men är huvudet dumt så får man lida. Kerstin satt nere vid starten och hade klart högsta damvikten på 2880 gram.SM 1998 gick i Nora och Kerstin och jag åkte dit för att sälja av hennes fina krokar, ingen av oss hade ju kvalat in. Vi bodde på statshotellet och åt gemensam middag med Stockholmsdistriktet, sen var det dans till ett liveband, roligt. Upp tidigt och packa bilen sen iväg för försäljning, kommer ihåg att det var väldigt kallt på morgonen. Svensk Mästare i herrklassen var Jonas Lindqwist från SFK Aktiv, Göteborg och ner till 2:an skilde bara 54 gram. Damklassen vanns av Lotta Björnberg, numera Engvall och damveteraner av Siv Hård, ner till 2:an i den damveteranklassen skilde bara 22 gram. Siv Hård tävlade för Nora-Gyttorp och hon var ju duktig att fiska och den första i landet som fick "Stora Grabbars" märke inom fiske. Den titeln togs så småningom bort, fiske var väl tyvärr inte en respekterad sport. Jag pratade med Åke Hård för ett tag sedan, han har hunnit bli 83 år och orkar inte vara ute så mycket längre. Jag kommer ihåg "Hårdarna" ända sedan jag var liten och Siv var som tur med i Nordiska laget i Finland 1980, kommer berätta om det längre fram. I Södertälje hade vi en dam som tävlat i friidrott i femkamp som ung, hon tyckte att det var mer krävande att pimpelfiska än att idrotta, så....tråkigt att märket försvann. Britt som hon heter och jag delade hytt ett år när vi var på Finnkampen i mete i Helsingfors. Samma helg så gick Finnkampen i friidrott i Helsingfors, många sup-portrar var med och journalister och gamla friidrottare. Det var nog ett jubileumsår för många äldre friidrottare var med och Britt kände ju många av dem. Jag köpte en banderoll som det stod "Heja Sverige" på och den hade jag sen med på Nordiska Mästerskapet 2001. För att återgå till SM 1998 så var det med 5 stycken äldre damjuniorer och 32 stycken yngre damjuniorer, vart tog alla dessa vägen sen? Det är inte många namn av dessa som man känner igen längre. Tyvärr så håller väl damklasserna att dö ut, finns klubbar som arrangerar KM och är det inte tillräckligt många ( 2 eller 3) så blir det ingen klass utan då får dessa damer gå upp i herrklasserna. Så de vandringspris som finns i "damklassen" lär väl aldrig gå ut!! SM i Traditionellt mete gick 1998 i Vassbacken, Göta kanal, herrklassen vanns av Arto Jumisko från Södertälje SFK och trea var Arto Kosunen också från Södertälje. Dessa duktiga killar har man följt sen de var ungdomar och de och många andra juniorer från Södertälje som växt upp, har tagit många SM- medaljer genom tiderna. Mamma var med i Borlänge SFK:s damveteranlag och fick silver tillsammans med Lisa Hällbo, Hilkka Pekhola och Inger W Björnestad. På det här SM:et var det med 13 stycken äldre damjuniorer och 29 i yngre damjunior. Hur ska vi kunna behålla dessa juniorer? Tror att vi måste ut mer i skolor och på fritids för att väcka intresset och inte vara så tävlingsinriktade i början. Vi i Borlänge SFK har ju sportlovsfiske varje år, där många är med, men sen då?!

Kommentarer

Postat av: Lennart Larsson

Publicerad 2014-01-23 16:37:22

Ja det är ett jätteproblem få ungdomarna att fortsätta med fiske, vi här i Partille har några skolklasser varje år i "klassdraget" både pimpel o mete. De flesta tycker det är jätteskoj den dagen men det är väldigt få som senare fortsätter med fiske. Själv jobbar jag hårt med barnbarnet Mille 4 år för att han ska gå i pappas o farfars fotspår

Svar: Ja Lennart, det är nog ofta så att man måste ha någon släkting/familjemedlem eller kompis som tar en med ut och ett stort problem för många intresserade är ju också att få skjuts. Vet att vi i Södertälje i slutet av 60-talet och in på 70-talet samlades på en p-plats och alltid åkte gemensamt till tävlingar. Då kunde man packa ihop sig i bilarna och lättare för juniorer att få plats, om inte föräldrar kunde skjutsa.
rosietalar

Postat av: Kaj Hagström

Publicerad 2014-01-24 19:35:41

Det var samma i Enskede SFK vi samlades alltid på Gullmarsplan för gemensam avfärd till tävlingar.
Jonas Lindqwist är en av Sveriges bästa sportfotografer idag!

Svar: Ja Kaj, att samlas och åka gemensamt skapar ju mer klubbkänsla och sammanhållning. Wow vilka fina bilder Jonas tagit och tar, tror inte att jag kommer ihåg honom. Jag kanske hade bytt distrikt då han tävlade?
rosietalar

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela