Hedersmedlem......

Publicerad 2014-01-31 09:33:17 i Allmänt,

När jag bjöd hem våra finska vänner ifrån Sälen Cup på middag och vi var upp till Vestlis affär i Kvarnsveden så fick jag bli Hedermedlem i deras klubb. Den förkortas LKK och har sitt säte utanför Helsingfors och namnet kan jag inte ens uttala. Året efter att jag fyllt 50 så ringde de när de var på hemväg ifrån Trysil. Så vi träffades på Kupolen och fikade tillsammans och då fick jag deras standar. På foten finns en bricka med Rosi Rehn, 50 år, LKK, Finland. Pertti och jag brukar skicka julkort till varandra och jag, Niklas och mamma har fått flera julklappar av honom. När Niklas var med på Sälen Cup så föll hans födelsedag in flera gånger och ett år fick han en isborr och ett annat euro. Första året han var med så fick han ju Simos gröna ryggsäckslåda, så man kan inte säga annat än att våra finska vänner är generösa. Problemet är ju språket, men flera av dem kan ju även svenska. Jag vet att de brukar åka till Trysil och fiska röding, sik och abborre, men det har ju varit lite si och så med isarna. Har blivit erbjuden att åka med dit och även när de på höstarna är till Åland och fiskar gädda och abborre, men det har inte passat in.
Här är några kustfiskemärken som jag har och en bild från ett SM på västkusten. Man är ju tvungen att ha flytväst på sig under fisket, broddar och en lång huggkrok.
I Borlänge fanns ett system att jobbade man för klubben så fick man samla poäng och när man kommit upp i 100 poäng så fick man fritt medlemskap och ett standar. Det var olika poäng för vad man bidrog med och ordförande och kassör gav mest poäng. Jag hann uppnå dessa hundra poäng och fick ett standar. För cirka fyra år sedan avskaffades denna räkning och fritt medlemskap, så nu måste alla hedermedlemmar betala medlemsavgift. Detta för att klubben ska få in mer pengar, fritt har man bara som medlem från det år man fyller 75 år. Den här räkning var tagen efter förfrågan till Södertälje SFK:s system att beräkna hedersmedlemmar, men i Borlänge inrättades aldrig något Mästarmärke. Hade man gjort det så hade Sylvia Nilsson fått ett för länge sedan, hon är Borlänges mest framgångsrika individuella tävlare med alla sina guld i SM-pimpel. Skitfiske på ER som skall ut och fiska i helgen, på söndag så har Borlänge och Falubygden gemensamt KM, med två startkort för de som är medlem i båda klubbarna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela