Lite kort från Finnkampspimpel,m.m.....

Publicerad 2014-01-05 22:05:00 i Allmänt,

1971 gick Finnkampen på Översjön, Järfälla, kommer inte ihåg hur jag kom, men alla fick varsin Vanajaborr som finländarna hade med sig. 1985 var sista sammankomsten, tävlingen gick på Mälaren på cirka 10 meters djup. Finländarna var förbannade för vattnet hade varit hemligt och de hade mer och mer börjat fiska med mormyska. Det gick ju inte så bra på Mälaren,jag skjutsade mamma till middagen på kvällen för pappa var sjuk och tror att våra finska tävlare från Södertälje fick vara med och medla och tolka då på kvällen, eller hur Pentti Harmaala. Finländarna åkte oftast med båt och var inte alltid nyktra när de anlände, ibland försenade på grund av isläget, men alltid på ett glatt humör. Kommer särskilt ihåg en dam som jag tror hette Sara, hon var så snäll och även ledare för det finska laget i början av 70- talet. Jag har varit med på 2 metartävlingar i Helsingfors och det var väl samma sak för oss, festat på överresan. Kommer ihåg vid middagen efter tävlingen som var på en ö utanför Helsingfors, att jag beställde in en starköl och fick visa legitimation. Jag var 28 år och kyparen gick rodnande därifrån och jag tackade för komplimangen.......Men nu jäklar så fick vi stryk av Finland i Hockey....."småkronorna" torskade i förlängningen av finalen. Jag får i alla fall åka till Storhamra på premiärpimpel i morgon, ska bli kul, Skitfiske på mig och alla andra.

Kommentarer

Postat av: Rosie Thörne

Publicerad 2014-01-07 17:48:44

Hälsade på mamma idag och kollade bland hennes priser från Finnkampstävlingar, så sista året måste ha varit 1986 i Stockholm. Eftersom det var jämna år i Finland och ojämna i Sverige, så måste något år varit inställt.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela