Mariefred......

Publicerad 2014-01-18 09:26:49 i Allmänt,

Min mormor och morfar var skilda och morfar Ivar omgift med Greta och bodde vid torget i Mariefred. Greta hade två barn, en dotter Alice som var gift med Birger Söderman ifrån Söderöra i Stockholm skärgård. De bodde i Stockholm och hade två barn Per som är ett år äldre än mig och Helen som var ett år yngre än mig. Helen och jag brukade ibland vara hos morfar och Greta och sova över där. När vi var 5 och 6 år så lekte vi med dockor och dockvagnar, som vi fått låna av Helens faster som bodde i samma trappuppgång. Vi gick ut och lekte och hamnade på Rådhusets trappa. Där hängde vi upp dockkläder lakan och täcken ifrån dockvagnen, inte tänkte vi på hur det såg ut, som tur är blev vi inte bortkörda.
Gripsholmsviken är ett av de roligaste ställen att pimpla på som ofta ger höga vikter. Min morfar hade båt och var ofta ute och fiskade och fick stora gäddor. Många filmer har spelats in i Mariefred där morfar har varit statist, bland annat i Markurell i Vadköping. Såg igår ett reportage om Gösta Söderman på Söderöra som byggde träbåtar. Det är mina "plastkusiners" farbror, som hade sommarstuga bredvid dem, med utsikt ut mot öppna havet. Kommer ihåg att det var spännande att åka till Söderöra, färja från Furusund och sen bli hämtad med båt sista biten. När jag var liten och var där så fiskades det med nät och de fick en stor piggvar som de rökte, jag tyckte att den såg för hemsk ut. På grannön Norröra så är Saltkråkan inspelad. Tyvärr så har jag/vi ingen kontakt med den delen av "släkten" och flera av dem är döda.
När pappa fyllde 50 år, 1971 så fanns Ivar o Greta Thörne och Ivar o Greta Hedenskog där. Det finns ett kort där de sitter tillsammans i soffan, hemma hos oss.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela