Milleniumskifte och året 2000......

Publicerad 2014-01-28 08:58:00 i Allmänt,

Till nyårsafton så var Niklas och jag hembjudna till Marina och Ångbåtskapten Ove och deras grabbar Arvid och Nore. Det var -26 grader på kvällen när vi gick dit, cirka 1,5 kilometer, tror jag förfrös pannan en "släng". Grabbarna var finklädda Niklas med kostym, och efter maten sprang de ut och in för att smälla små smällare. Kallt var det ju ute så på med overaller och vantar. Dagen innan så hade de skottat ihop en liten snögrotta som vi satte ljus och tommtebloss på och till tolvslaget så fanns champagne och barndricka att skåla med. Sen var det bara att knalla hemåt för nästa dag skulle jag för första gången vara tävlingsledare i lite större sammanhang. Jag hade ju varit med och sålt kort och räknat ut resultat och sorterat kort, men aldrig snackat. Jag var så nervös så innan helgen hade jag tagit hem vår högtalare och provpratat i mikrofonen. Hjäälp vad läskigt att höra sin egen röst så som andra hör den! Så nyårsdagen packade vi bilen tidigt med allt som skulle säljas, korv och dricka, högtalare m.m. sen hämtade Niklas och jag mamma som skulle sälja korv. Tävlingen gick bra och även samlingen och prisutdelningen, det var inte så farligt.Jan- Olov Lindgren från Falun vann herrklassen, kommer inte ihåg de andra segrarna och fotot är lite otydligt. Så där stod man i festfrisyr och rött löshår, var nog poppis med mörkrött hår för även Kerstin, min hjälpreda hade den färgen.
Dalarna hade bara ett DM i pimpel och det gick på Ösjön, vi fick guld i laget, men själv bommade jag.SM i pimpel gick på Mälaren, Fånö innanför Ekolsundsbron. Vi hade åkt ner ett gäng ifrån Borlänge och bodde på ett ställe i Örsundsbro, det var väl inte så rent och med silverfiskar på golven så den natten sov Kerstin och jag med lampan på. Monika och hennes dotter Åsa var med i Södertäljes damlag, och jag skulle få rasta Åsas hund Wiskey en stor weimaran, som var med och låg i bilen. Vi hade ju inget lag utan vi gick runt och tittade den här dagen. Jo jag öppnade bagageluckan och ut springer hunden, och jag bara vrålar Wiskeeyyyy. Och hunden kom genast tillbaka,så jag kunde koppla honom och sen rasta honom. han blev sen överlycklig när matte kom iland.
På söndagen var det nya tag och jag hade studerat kartan lite och visste att jag skulle gå långt bort till höger. Fick ganska bra och i mitt bästa hål så kom Sven Bergkvist och Roger Vestli fram och stod och tittade. Det var ganska djupt så man fick slänga spöt åt sidan och dra långa drag för att det skulle gå snabbt. Efter ett tag tog det slut och fick bara ett och annat bra hål efter det. När jag gick in så fick jag sällskap av Timo Jumisko och han hade fått bra, så han sa: -Vinner jag inte idag så vinner jag aldrig, hans vikt var 16.190 gram och han blev tvåa. Själv så kom jag på den förargliga 4:e platsen, Kerstin kom 2:a och damklassen vanns av Katarina Jonsson fån Sundsjöfiskarna. Herrklassen vanns av Anssi Lehtevä, SFK City, Stockholm på 16.364 gram. Det är Anssi som sitter på Sportfiskarna och är kontakten för tävlingsfiske. Övriga segrare var HV P-O Lindstrand, DV Birgitta Lindstrand, Ä HJ Marcus Johansson, Y HJ Martin Nyström, Ä DJ Jenny Söderström, Y DJ Madelene Ekbom, och arrangör Stig-Olov Hillman. Observera att det inte fanns äldre veteran klasser ännu. Sommarens mete resulterade bara i ett lagbrons, men i maj så gick jag en spännande utbildning i healing som hjälpt mig och andra mycket, i olika sammanhang. Det var genom en annan lärare än webbadressen nedanför, men en fin bild som beskriver energien. Ha det bra i morgon kommer bilder på fler märken.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela