Ottsjön 1982......

Publicerad 2014-01-04 10:30:12 i Allmänt,

Valborg 1982 åkte vi upp till Gevsjön på vintersemester, det var mina föräldrar, jag mina grabbar Stefan, Mikael och Tore Karlsson. Vi hyrde en banvaktstuga och en dag åkte vi upp till Ottsjön, Vålådalen för att fiska öring och röding. Det blåste väldigt den här dagen och snön yrde, så grabbarna fick gå i lä på en udde i närheten för att leka och åka pulka. Efter en stund kommer en stor tjädertupp utspringandes från udden och efter kommer Mikael 4 år. Jag sprang emot dem och skrek att han skulle stanna, men det var ju motvind så han hörde inget.Hann tänka vad som kunde hända om tjädertuppen vände och gick till anfall, de var ju jämnstora, usch.Till slut stannade Micke och tuppen sprang iväg, ut ifrån udden kommer då storebror Stefan, hur det hela gick till vet väl bara barnen.
Efter fikat gick mamma och jag tvärs över sjön eftersom det nappade så dåligt,pappa och Tore stannade där grabbarna var.Vi gjorde flera hål, isen var väl cirka 1 meter och en halv meter vatten under isen.Jag får ett jättenapp och kämpade för att få upp den stora rödingen rätt i hålet, det var ju så grunt.Lyckades efter en stund och upp ur hålet kommer ett "monster", en lake på närmare 2 kilo.Faan vad arg och besviken jag blev och sa- Jädrans åka 85 mil för att få en lake!
Den åkte snabbt ner i hålet igen och vi provade lite till men inga fler napp så vi åkte hem till Gevsjön igen.Nej tacka vet jag Ånnsjön, vi hyrde flera gånger husrum av bonden Lindkvist i Klocka,så vi fick ibland låna hans skoter. Det var ju cirka 7 kilometer ut till Granön och grunt vatten hela vägen så det gick ju inte att fiska på vintern, var säkert bottenfruset.En dag åkte vi ut allihop med skotern och släde, för att få med allt, pappa hade en motorborr också som vi använde. Det blev en heldag med underbart väder, vi fick bra med röding och åkte hemåt mot kvällningen.När vi var nästan framme hos bonden så guppar skotern till och nästan stjälper och stannar, motorn död. Den gick inte att starta och vi fick lasta av allt och gå och hämta bilen.Haha det visade sig att säkerhetsanordningen löst ut och med ett enkelt handgrepp gick det att starta igen. Vilken tur att det inte hände ute på sjön för det var bondens måg som kunde åtgärda "felet".

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela