Djurgårdsmetet........

Publicerad 2014-06-06 12:52:59 i Allmänt,

Det var länge sedan jag skrev nu, har inte mått så bra och även varit en sväng till Glastonbury i England. Skall bättra mig för det finns ju så mycket att skriva och berätta om. Idag är det 43 år sedan jag första gången var med på Djurgårdsmetet, det var mitt sista år som junior. Vi juniorer fick fiska i Djurgårdsbrunnskanalen och övriga mellan Djurgårdsbrunnsbron upp mot bron över till Djurgården vid Strandvägen. Det fanns även sträckor på Djurgården från Djurgårdsbrunnsbron och upp mot den andra bron. En av favoritplatserna var på Djurgårdssidan vid en vass och man fick ju vada så blev man lottad där så var man nästan garanterad att få braxen. Tävlingen arrangerades tillsammans med Expressen och alltid första helgen i Juni med start vid Sjöhistoriska muséet. 1971 så hade jag kvällen innan varit ute och festat med kompisar och blivit ihop med Lasse min första man och far till mina äldsta grabbar. Maj-Britt min bästa kompis skulle vara barnvakt åt min systers barn Åsa och Patrik, så att Monika och hennes man kunde fiska. De kom sedan upp till prisutdelningen, och den här dagen kom jag tvåa i damjuniorklassen.
Det var en populär tävling med många långväga tävlare, dalmasarna brukade åka buss ner. Ofta så lekte både mört och braxen den här tiden, men de var trots det hungriga så det kunde bli höga vikter. Vet att man vissa år stod och metade i bikini-bh för det var så soligt och varmt. Kommer ihåg ett år då jag stod nedanför någon av ambassaderna och där patrullerade ju poliser som gick och flinade, Haha man kunde kanske ha åkt in för förargelseväckande beteende, det tänkte man ju inte på då. Hur som helst så höll tävlingarna på i många år och även om jag inte alltid deltog så var det en fin utflykt med familjen, då jag bodde i Södertälje. 1983 vann jag damklassen och fick en kostaskål med Expressens geting ingraverad, en plakett och en elvisp på stativ, det var ju varupriser på den tiden. Tråkigt att tävlingarna upphörde, sen dess så har det gått två SM i traditionellt mete där och på yttre sidan av Djurgården. 1980 gick ett SM i mete med start vid Sjöhistoriska skall berätta mer om det senare.

Kommentarer

Postat av: Kaj Hagström

Publicerad 2014-06-16 20:58:34

Där blev jag lottad till samma plats två år i rad! En nästan ofiskbar plats under ett stort träd!

Svar: Ja, det fanns en del omöjliga platser, tur man fick byta efter en kvart.
rosietalar

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela