Egen företagare......

Publicerad 2014-06-10 18:05:10 i Allmänt,

Idag för 40 år sedan blev jag egen företagare. Jag skulle fylla 20 år och hade den 5 juni tagit examen som damfrisör. Gesällprovet samma dag bestod i klippning med "effilett", en " mackapär" med rakblad i, klippning med sax och rullning av hår till en vardagsfrisyr och en festfrisyr. Mamma fick bli modell för vardagen och blev även klippt med sax och min syster Monika fick vara modell för festfrisyr. Juryn bestod av tre äldre frisörer, en manlig och två kvinnliga.
Tidigare hade vi fått gjort prov för vår lärarinna i permanent, färgning, bleka slingor, schamponering, balsambehandling, ansiktsbehandling, barnklippning och brudklädsel. Gesällbreven delades sedan ut i samband med middag på Skogshöjd i Södertälje. Jag blev bästa elev, hade femmor och fyror och en förarglig trea. Trean gjorde att jag inte fick silvermedalj som var högste utnämningen utan en bronsmedalj med mitt namn och bild på kungen.
Jag hade gått elev nere i Gnesta hos min kusins fru som hade damfrisering ovanför Humbles konditori. Pappa Gunnar brukade klippa sig hos Pierre i Södra och han ägde även damfriseringen vägg i vägg. Nu skulle den bli ledig och jag hoppade på tåget och hyrde den. 40:- för en permanent var ett kanonpris och jag fick många kunder. Min svärmor Elna hade hjälpt mig med att sy plast och nylonkappor till öppningen och även bakat bullar och kakor som vi bjöd på tillsammans med kaffe eller te. Monika min syster skötte bokföringen och på den tiden hade vi ingen moms. Det höll cirka ett och ett halvt år innan min rygg sa ifrån, det fanns inga pumpstolar på salongen och jag är ju ganska lång så det gick inte ihop. Så på hösten 1975 lade jag ner verksamheten, då hade jag hunnit flytta hemifrån, gifta mig och väntade mitt första barn. Sedan dess så har jag varit hos frisörer 7 gånger, gör allt själv så som klipper, färgar, bleker slingor och permanent så länge det var poppis. Så ser man lite luggsliten ut så är det mitt eget fel haha. Jag har kvar det mesta från friseringen så jag brukar hjälpa mamma och svärmor med håret. Ha en bra kväll nästa gång blir det fiskesnack.

Kommentarer

Postat av: Are

Publicerad 2014-06-12 19:51:40

du bloggar lite dåligt ;.(

Svar: Ja, det håller jag med om, till saken hör att jag fick sådan värk i armar och axlar av allt bloggande så jag var helt enkelt tvungen att lugna ner mig. Jag ska försöka bättra mig men det kommer inte bli varje dag, nu på sommaren. Ha det bra!
rosietalar

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela