45-årsjubileum......

Publicerad 2014-03-23 08:51:31 i Allmänt,

Ja för 45 år sedan så blev jag Svensk Mästare i damjuniorklassen på Daglösen i Filipstad. Jag kommer ihåg hur dåligt fiske det var och hur långt vi gick trots att det inte var någon utgångstid. Jag fick bara 9 stycken abborrar men det räckte. Jag var så lycklig hade ju på hösten innan vunnit SM i mete i Dala Husby, Dalälven. Det var första gången som ett SM i mete arrangerades och jag tror inte att det var någon uttagning innan? Vi hade ju hållit på och metat några år och mitt första hopfällbara glasfiberspö fick jag -67, innan dess så hade vi haft bambuspön som man skruvade ihop. Helge på station i Gevsjön som också sålde fiskekort hade blivit återförsäljare av fiskegrejer och tagit hem spön åt oss. De var ganska tunga och senare gjorde pappa om dem med en träklyka i toppen och de hade vi när vi fiskade kräftor i Vällingen och lade ut håvarna med.Här är några urklipp från SM i pimpel, tråkigt att jag använde tejp.
När Niklas pappa och jag gifte oss 1989 så hade pappa skrivit en visa med 23 verser som handlade om mitt och Lasses liv. Hon börja meta när hon var elva, och detta hände vid Dal- älva,hon var den första i vårat "lann", som med ett metspö ett SM vann......Du många medaljer sen dess Du vunnit, ja tänk så mycket Du med har hunnit, den största segern den tog Du nog, när Du på Mä-larn damguldet tog.......Då var det fart på dom långa bena, när Du med fisken mot målet skena, sju ki-lo-meter på förtitre, löpareliten knappt klarar de.
Den här keramikfisken vann jag på Södertäljes tävling 1969 vid Sundsvik, Mälaren. Alla segrare fick en sådan och han som gjort dem hade bara gjort tio exemplar och fyra av dem delades ut på tävlingen till segrarna, tror att Sundberg också fick en.
I morse så såg och hörde jag koltrasten, så nu är nog våren här och solen lyser, skönt.....Idag ska jag iväg på en kurs och vi börjar med att fira våren, så koltrasten var ett bra tecken.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela