Dalarnas DM i pimpel......

Publicerad 2014-03-01 19:40:00 i Allmänt,

Idag avgjordes Dalarnas DM i pimpel och lagtävling på Kättbosjön, som ligger mellan Mora och Venjan. Spöregn igår kväll, dålig nattsömn och på morgonen snöblask och runt noll grader . Bosse Norrström kommer punktligt vid 06.50 och sedan vidare för att hämta upp Finn, och efter det mot Gagnef för att hämta upp Torbjörn Andersson. Alla på bra humör och många roliga berättelser och mycket skratt i bilen, bitvis mycket snö och oplogat men Bosse är en duktig chaufför. Stora snöflingor när vi kommer fram, köper kort och konstaterar att jag är ensam damveteran från vår klubb så inget lag. Jag har bara varit här en gång tidigare och beslutar mig att gå åt andra hållet den här gången, som blir till höger. Börjar fiska vid en ö en bra bit bort och får mina första fiskar efter cirka 10 borrade hål. Kämpar på och man får borra många hål, där man får fisk så nappar det på en gång. Lyckas till slut få upp 3606 gram som räcker till en andra plats och klar för SM nästa år, kul. Här är Bernt Berggren från förra årets DM på Kättbosjön.
Här är dagens medaljörer och övriga höga placeringar förutom tävlan: Herr 1 Bernt Berggren och dagens högsta vikt 9913 gram,2 Wikström 9530 gram,3 Stefan Gren 8974 gram. Damer och dagens högsta vikt Lotta Engvall 5274 gram, DM D 1 Linda-Maria Lundin 4012 gram, 2 Jessica Wilhelmsson, 3 A-L Björklund. Herrveteran 1 Krister Bergman 62?? gram, 2 Jonny "Fäsa",3 Jörgen Andersson, damveteran 1 Karin Andersson 4242 gram, 2 Rosie Thörne , 3 Ruth Svedlund. Äldre herrveteran 1 S-O Holmberg 7015 gram, 2 Rainer Funestig, 3 Lars Collin i den klassen klev Åke Bolander in som tvåa men utanför DM. Äldre damveteran 1 Britta Ivansson 3035 gram, 2 Ellen Johnsson 1969 gram, 3 Lillemor Arvidsson 1675 gram. Äldre herrjunior 1 Linus Axelsson 4567 gram, ledsen att jag inte var med på fler placeringar i den här klassen. Äldre damjunior 1 Anna Mattsson 560 gram och yngre herrjunior 1 Oskar Wallin 1586 gram, 2 Erik Bjurström, 3 Oskar Storm. Lagtävling H 1 Smedjebacken 28.800 gram,2 Borlänge och 3 Ovansiljan, D Skinnkroken, HV Grängesfirren, DV Skinnkroken, ÄHV Falubygden, ÄDV Borlänge, och ÄHJ Ovansiljan. Ber om ursäkt om något är fel angående vikt, resultatet kommer nog så småningom på pimpelsport? Finn blev bäst i bilen, slog mig med 7 gram, tror att han kom fyra i sin klass. Det hjälpte inte att jag hade min gamla Helly Hansen tröja på mig blev "bara" tvåa, men jag lovar att den satt inte i vägen på sjön.Bosse fick en guldmedalj i ÄHV-lag och Torbjörn fiskade bredvid flera som kom bra idag, men av respekt ville han ej gå nära, han fick i alla fall nästan ihop 3 kg.
I går var jag hos Annie Bergkvist flerfaldig Svensk Mästarinna både individuellt och i lag, från Borlänge SFK. Jag visste att hon brukar spara på urklipp och gamla resultatlistor från SM. Ringde henne för ett tag sedan och talade om vilka listor och år som saknas på pimpelsports sida. Så idag har jag lämnat över åren 62,63,64,65, och 68, hoppas att fler kan forska och de klubbar som tidigare arrangerat kanske har listor kvar från övriga saknade år? Annie fyller 89 år i sommar och på bilden står hon framför Gustafspinglor som hon och hennes avlidna man Sven vunnit på Borlängemästerskap genom åren.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela