Sälen Cup 1995-2002......

Publicerad 2014-03-26 16:33:23 i Allmänt,

Första gången jag var på Sälen Cup var 1995 när Kerstin och jag letade oss upp till Grycken? Jag tror att sjön heter så där Åsa Moberg, tidigare skribent på en av kvällstidningarna hade en stuga på en ö. Det var ju vårflod och mycket vatten på vägen på en del ställen, men Kerstin tog sats och vi kom igenom. Vi såg inga fiskar/fiskare på vägen dit och ibland var det att välja rätt väg, och vi kom fram. Kerstin hade pratat med några klubbkompisar så vi skulle få bo hos dem några nätter. Det här var den andra eller tredje tävlingen på Cupen och vi fick inte så mycket fisk, sjön var sänkt och svårt att veta vart man skulle gå. På kvällen tog vi en promenad och hamnade på fest hos tävlande från Ovansiljan och hos finska vänner. När vi skulle gå hem var dörren låst så vi fick "kinesa" hos festfolket. Nästa dag var det tävling på Öjsjön och Kerstin ville inte köra så det blev jag som skulle köra bilen. Det hade snöat på natten så det var väldigt halt och jag fick sladd, var ju van vid framhjulsdrift men vi kom fram. Däremot så orkade inte Simo upp och han hade chans på slutseger, kommer inte ihåg vem som till slut vann. Vi var bara med på två tävlingar och åkte hem efter en natt på soffan hos klubbkompisarna. Året därpå så hyrde vi egen lägenhet i Kläppen och var med på hela Cupen, tyvärr så har jag inga resultatlistor från dessa år. Men det blev en riktig avslutningsfest inne hos oss, Kerstin hade med sig stora bergsprängaren och ni som var med kommer säkert ihåg, hur kul vi hade. 1997 så flyttade jag i April när det var Sälen Cup så det året var vi inte med.
Det är trevliga lägenheter i Kläppen och roligt att så många bor på samma ställe, ofta så har det varit Hockey-VM den här veckan. Då var det ju lite extra kul att kolla tillsammans med våra finska vänner. 1998 var det åter dags för cupen och då så kom jag 4:a i damklassen och Kerstin på 10:e plats, vann gjorde Marianne Borgersen. Segrare i övriga klasser var H Stefan Gren, HV Pertti Kaipainen, Pensionärer Börje Nilsson, DV Sylvia Nilsson, och Knattar Josefin Axelsson. Jag tror att det var det här året som jag köpte tafspirkar och mormyskor av finländarna. Kommer ihåg hur roligt fiske det var på sjön Grycken när jag fiskade med tafs första gången. Fick två abborrar samtidigt och tappade senare en mormyska, men abborrarna var helt tokiga så straxt efteråt så fick jag upp en abborre med den förlorade mormyskan i mungipan. Vilken "mylla" och jag tror jag vann den deltävlingen Segrare 1999 blev H Jörgen Storm, HV Dennis Ankarberg, Pensionär Henry Berg, D Carola Gren, DV Siv Hård, YHJ Kristian Bergman, YDJ Sofia Axelsson och Knattar Johan Olsson. Det året var inte Kerstin med och jag kom på en 11:e plats och hade åkt upp tillsammans med Lennart Hammarlind som kom 3:a i pensionärsklassen. År 2000 så hyrde mamma, jag och Niklas lägenhet och då blev man lite begränsad i fisket men kul att de kunde vara med. Niklas lyckades vinna Knatteklassen och var lycklig. Övriga segrare var H Jonny "Fäsa" Persson, HV Rolf Nordqvist, Pensionärer Lennart Hammarlind, D Marianne Borgersen, DV Siv Hård, ÄHJ Mattias Baier, YDJ Sofia Axelsson, och YHJ Kristian Bergman. Mamma kom på 8:e plats i DV och jag på en 14:e plats i damklassen,här är Niklas på prisutdelningen vid övre Horrmund.
Året 2001 så var även min syster och hennes man Hans med , förutom mamma, Niklas och jag. Det var då vi hade sånt "flyt" på Tisjön, det var start mitt på sjön och jag hade fått bra med fisk tidigare något år till höger bortom första udden och in mot land. Det var flera som gick före oss och som fortsatte mot landkanten, men jag Niklas och Sonny Wiberg började vid samma ställe. Vi fick inget i början orkade inte ända fram dit jag tänkt utan vi borrade oss framåt. Jag får igång lite större abborrar och grabbarna kommer ikapp och gör hål och får fisk de med. Det blev ett himla tjoande och jag fick springa mellan hålen för att hjälpa till när det trasslade. Herr Nummisto hörde oss men med respekt så gick han förbi oss och fick igång fisken lite längre bort och han hade även dagens högsta vikt på 8842 gram och jag hade näst högsta vikt på 7225 gram, och Niklas fick ihop 4158 gram och Sonny 3599gram. När tävlingen var slut så började Niklas och jag gå och Sonny väntade in pappa Lars-Åke som fiskat vid land längre bort. Det var tungt och jobbigt att gå vi vilade drack festis och åt druvsocker men Niklas bar sin låda med fisk och borr själv hela vägen in och vi hann i tid. Det var en stolt mamma Rosi som bjöd på en välförtjänt hamburgare. Niklas hade fyllt 12 år under veckan och Sonny var nog ett eller två år yngre.
På natten får Niklas feber och ont i halsen så vi blev kvar hemma och åkte upp på prisutdelningen som var vid Horrmund. Vi var bara ut en kort stund och fiskade, utan att väga in. Segrare blev H Bengt Forsling, HV Bernt Johansson, Pensionär Lennart Hammarlind, D Marianne Borgersen, DV Siv Hård, ÄHJ Magnus Hallberg, YHJ Kristian Bergman och Knattar Niklas Rehn. Jag kom på 11:e plats, Monika 24, mamma 15, och Hasse 32. När vi hade ätit så hade Niklas piggnat på sig så vi var ut i vårfloden i backen vid Kläppen och åkte snowracer, skitkul haha.
År 2002 var vi upp samma gäng kommer inte ihåg hur det gick om man avbröt hela cupen eftersom flera hade plurrat på Öjsjön och övriga sjöar också började bli dåliga. Jag har ingen resultatlista från det året, och i mammas anteckningar står det bara ifrån Öjsjön och Särnasjön.-Sen var Sälen Cup över isarna var för dåliga cirka 15 stycken fick bada och två blev av med sina borrar. Det var på Särnasjön som Pertti från Finland gick ner sig och tappade borren. Gick upp till bilen och bytte om och hämtade en ny borr och ut igen. Ett av åren fick Hasse , Monika, Niklas och jag följa med finländarna till Trysil och var ut och fiskade sik på ett ställe. Det var öppet en fåra mitt ute i sjön och landlöst, vi fick inget vidare så vi åkte hem tidigare och då kunde vi knappt ta oss i land. Det här fotot är på Tauno och Pertti ett annat år från samma ställe, och jag på Horrmund iförd Sverige-tröjan och bandage runt handleden.
Idag blev det mycket läsning för den som orkat läsa allt och det finns väl mycket mer att berätta om Sälen Cup men roligt har jag/ vi haft och många roliga sjöar har vi fiskat på.

Kommentarer

Postat av: ari

Publicerad 2014-03-27 15:32:19

Ja de va mycke roliga minnen *s*

Svar: Ja Ari, kanske något att berätta för barnbarnen?
rosietalar

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela