Tjuvrökning.....

Publicerad 2014-03-12 16:33:55 i Allmänt,

Idag är det dåligt med fantasin så jag tar en gammal "klassiker", kanske har jag redan berättat om när brorsan och jag tjuvrökte? Vi bodde i Järnvägsbygget i Nykvarn utanför Södertälje, det stora gula huset snett emot stationen. Jag tror att det finns kvar än idag. Det var en tjänstebostad och pappa satt på kontoret på bottenvåningen eller var ute på spåren och jobbade. Mamma rökte på den tiden och jag brukade gå och handla i kiosken som låg bredvid stationen. Det gick ju inte så många tåg på den tiden och hon kunde ju tidtabellen och jag gick gärna och handlade för ibland kunde man få en köpa en 25-öresglass eller något annat gott. Jag var 4 år och brorsan 9 år och jag hade inte några tjejkompisar där vi bodde utan jag brukade hänga efter brorsan och hans kompisar.
Morsan rökte Ritz, så Kenth min bror skickade mig till kiosken för att köpa ett paket, sedan han och hans kompisar skramlat ihop pengar. Som tack och för att jag inte skulle skvallra, så skulle jag få följa med dem till tvättstugan vid ån och röka. Det var jag, brorsan, grannens grabb och några till av Kenths kompisar. Vi rökte och badade nakna i ån och jag kommer ihåg hur kallt vattnet var och djupt för mig som inte var så lång. Man var tvungen att vada över och tillbaka och doppa sig brr.
När vi kom hem så kände våra föräldrar att det luktade rök om oss och en granntant hade sett oss. Så vi fick ordentligt med skäll och jag tror att brorsan fick stryk också. Det smakade inget gott varken då eller vid senare tillfällen, visst har väl jag feströkt någon gång men turligt nog aldrig fastnat vid det. Nere vid ån låg som sagt en tvättstuga där mamma brukade tvätta och skölja lakan i ån. Det var även på den ån jag tog mina första skridskoskär på skridskor med två medar och remmar att spänna fast på stöveln.
Efter den debuten fick man stora drömmar om att åka konståkning, så överst på min önskelista till julen så stod det konståkningsdräkt i flera år.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela