Träskalle.......

Publicerad 2014-03-08 17:46:30 i Allmänt,

Ibland kan man känna sig som en träskalle efter fisket, man blir alltid efterklok även om man vunnit tävlingen. Berättade ju om stenarna igår och jag är även svag för träpinnar och grenar i alla dess former. Vatten kan ju skapa alla möjliga formationer. Sommaren när jag träffade Niklas pappa som heter Rehn i efternamn så var jag med mamma och pappa, tillsammans med mina grabbar Stefan och Mikael upp till Gevsjön. En dag så åkte vi upp till Vålådalen och stannade bredvid dammen vid Håckren. Det var lågvatten och jag hittade en stor stubbe med rötter som såg ut som ett renhuvud och fick ta med den hem. När sedan familjen 6 år senare flyttade upp till Borlänge så gjorde jag i ordning "stubben", slipade betsade och lackade den. På tomten fanns en liten kulle, och en helg när min man var bortrest för att tävla i bangolf så fick jag för mig att gräva bort denna kulle och göra ett stenparti. Det var bara det att kullen innehöll byggrester som tegelstenar, armeringsjärn och mycket annat smått och gott. Jag grävde i alla fall ur så mycket så jag kunde fylla på jord och la stenar så jag fick 8 tårtbitar där jag senare planterade olika sort blommor. I mitten gjöt jag med cement fast detta renhuvud och ett fågelbad och la mer sten runtom. Sen satte jag gamla takpannor runt om kanterna, här syns allt innan det blev riktigt klart, och Niklas inspekterar.
Jag har även under mina olika kurser skapat olika instrument för olika ceremonier och annat jobb med en själv eller andra. Har även gjort några kvastar både stora och små. Här nedan syns också det varghuvud som jag hittade i Rådasjön vid Risäter, som jag använde som ordförandeklubba i Borlänge SFK.
Igår när jag talade om stenar så glömde jag berätta att jag är utbildad Hot Stone- massör. Dessa stenar har jag själv plockat från en rullstensås i närheten och de har bott hemma hos mig i 12 år. I morgon så blir det mer fiskesnack. Ha det bra....

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela