Södertälje SFK:s första Svenska Mästarinna i damklassen....

Publicerad 2014-11-11 16:50:31 i Allmänt,

Året 1971 gick DM i pimpel på sjön Aspen, på den högra sidan av motorvägen om man åker från Södertälje till Stockholm, straxt före Botkyrka. Efter ett tag börjar det regna och det var inte många som hade regnkläder med sig. Så de flesta var blöta vid prisutdelningen. Det var en journalist och en fotograf som var ut och halkade runt på isen och de skrev ett långt reportage i DN .De var aldrig fram till mig och pratade och jag visste inte ens att de tog kort på mig.
Jag vann min klass, Mats Arnoldsson herrjuniorer, Eira Wahlgren damklassen båda från Sundbyberg och herrklassen vanns av Sven-Erik Olsson Södertälje SFK. Från klubben kom även Allan Määttä 3:a och Sture Steiner 6:a och de var många fler medlemmar som fick åka till SM i Vänersborg. Vassbotten var den sjö där SM skulle hållas , men där höll inte isen utan tävlingen avgjordes på Ragnerudssjön 4 mil norrut. Jag och Sture Steiner hade åkt bil ner tillsammans med Henry och Anita Jansson och vi bodde på samma hotell som Stockholmarna som åkte buss. Det var rekordmånga deltagare det här året, 631 stycken från de 18 distrikt där de kvalificerat sig. På tävlingen gick jag iväg långt bort men fick dåligt med fisk så jag drog mig mot starten. Där fick jag på väldigt djupt vatten fisken som gjorde att jag kom tvåa. Tyvärr så tappade jag flera på vägen upp och det var väldigt små abborrar. Slutade på samma poäng som Annika Skoog Uppsala FF, som vann. Jag hade en fisk mer än henne men reglerna var sådana att minsta antalet fisk vann vid lika poäng. Det gick bra för Anita Jansson som blev Södertälje SFK:s första Svenska Mästarinna i damklassen. Anita vann överlägset med 177 poäng mot tvåans 154 poäng. Övriga som vann var, herrar Kaj Jonsson, veteraner Gustav Pettersson, herrjuniorer Petter Pettersson, det var första året som det fanns en veteranklass. Trean i herrjuniorklassen var Per-Olof Liss Falubygdens SFK som idag är ordförande i den klubben. Dagens Nyheter gjorde senare ett reportage med Anita och mig på sjön Vällingen, kampen blev oavgjord 5-5. Det nappade dåligt den dagen och fotografen kom i lågskor, så vi var inte ute så länge. Anitas son Tommy var också med den här dagen och vi fick fina kort hemskickade till oss.
Det här året var jag också ute med Expressen och gjorde ett eget reportage med tävling mot reportern 100-1, till mig. Det blev ett helt mittuppslag i tidningen.
Jag hade vunnit Svenska SJ-mästerskapet som gick på Mälaren vid Taxinge, där var det bara en juniorklass så jag fick kriga med grabbarna och lyckades. Det var mitt sista år som junior och jag hade börjat jobba mer och mer på lördagarna som damfrisörelev så jag tror inte jag var med på klubbens Vällingetävlingar. Vann klubbens KM i pimpel och mete och nu hade man nya medaljer i metet och nedanför ser ni även de nya medaljerna med kroken på som förbundet hade, min DM och SM- medalj.
1971 började Södertälje SFK med interna metartävlingar som kallades Stormete och exempel på segrarens pris visade jag igår, de populära katterna. Nuförtiden får man en glasbit där det står Stormete, klass och årtal. I morgon talar jag om året 1972.

Kommentarer

Postat av: Kaj Hagström

Publicerad 2014-11-11 23:16:03

DM på Aspen var jag med och arrangerade och var också med på SM i Dalsland! Då fick man som arrangör ingå i sitt normala klass på SM följaktligen fick jag vara med i herrklassen!Hittade också fisk på djupt vatten men hade bara småpirkar med mig så det gick åt skogen!

Svar: Ja Kaj, det stod att det var du som sände upp startraketen och det var 297 startande på DM. Vore väl ändå bra om arrangörerna fick gå in i respektive klass igen, mycket som kommer att avgöras nu i helgen på Tävlingsmötet.
rosietalar

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela