Syster Yster och mer om 1971....

Publicerad 2014-11-12 15:11:51 i Allmänt,

Jag har haft systra mi, Monika Rytterlund här på besök några dagar, så vi har varit och hälsat på mamma varje dag.
Monika började fiska 1970 och det var på en metartävling i Södertälje kanal. Hon var höggravid och väntade dottern Åsa vilken dag som helst. Hon vågade inte ta av fisken utan höll den över hinken tills den sprattlade av, och på den tiden behövde man ju inte döda fisken. Men nu var hon fast i fisket och började även att pimpla. Under flera år har hon arrangerat pensionärsfisket och Stormetet i Södertälje SFK.
Vi satt och pratade om Britta Axh som jag visste hade vunnit SM i mete och då kommer Monika ihåg att det var 1971, när även hon var med på metet i Dalsland. Så 1971 så får Södertälje SFK sin första Svenska Mästarinna i mete i damklassen nämligen Britta Axh. Här är Britta längst till höger tillsammans med mamma, Eira och Ingrid i ett distriktslag, från ett SM i pimpel, där de tog medalj.
När vi hela familjen tävlade för Södertälje SFK så brukade nästan alltid pappa, Monika och jag gå tillsammans på pimpeltävlingar. Det var bra när man måste leta fisk och sedan kom Monikas son Patrik med och ytterligare nåt år senare även dottern Åsa. Min son Stefan hängde också med några år men då hade Patrik slutat. Nu är det bara vi gamlingar kvar Monika i Södertäljeklubben och jag i Borlänge SFK. Det kan faktiskt kännas lite ensamt att gå själv och leta nuförtiden. I morgon blir det mer fiske om året 1972.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela