Alla helgonahelgen......

Publicerad 2014-10-31 11:36:00 i Allmänt,

Ja idag så har vi Halloween, i morgon är det Allhelgonadagen och på söndag Alla helgons dag. Den här högtiden kallas även för Samhain och är även häxornas nyår, så fram med kvasten. I samband med den här helgen brukar jag ha en "häxfest" , men i år får det bli lite senare på grund av några omständigheter och sen är jag själv inte så pigg efter en långvarig förkylning.
Jag kommer ihåg när Niklas var liten så brukade min väninna Marina och jag spöka ut oss och gå runt tillsammans med våra grabbar som också var utklädda. Roligt var det och vad gör man inte för barnen, som inte riktigt vågade gå runt själva i mörkret.
Halloween kommer väl egentligen från USA och har nu mer och mer smugit sig in i vårt samhälle. Ibland inträffar den en helg före Allahelgona- helgen beroende på hur helgerna är. Den ska ju vara sista helgen i oktober och Allahelgona första helgen i november, så i år blev det samma helg. Rätta mig om jag har fel i mina påståenden. När Niklas blev lite äldre så fortsatte jag med att spöka ut mig med vitt ansikte, lite blod som rann från något sår, kolsvarta ögon, röda läppar, stort upptuperat hår och svarta kläder. Så när det ringde på dörren så var det jag som först hann säga - Bus eller godis. Det slutade ofta med att barnen lärde sig att jag var utklädd så de undvek min dörr. Jaja, de fick i alla fall godis och någon slant.
I morgon så är det ju röd Lördag och helgen då vi hedrar våra nära och kära som gått vidare. Traditionen är ju att tända ljus och lyktor på kyrkogården eller hemma. Det är en sorglig helg då vi minns våra bortgångna släktingar och vänner. Mamma och jag brukade alltid åka upp till minneslunden här i Borlänge och tända ljus. När jag bodde hemma så kommer jag ihåg hur vi åkte runt till gravarna där mina far och morföräldrar låg begravda, med kransar och ljus. På söndag firar vi Alla Helgon, och min tolkning på det är de som blivit helgonförklarade?
Hur som helst så känns det bra att det börjar bli lite kallare ute så det finns hopp om is. Jag hoppas även att jag kan hålla mitt löfte om att skriva om Södertälje SFK från och med i morgon. Jag ska hämta gamla foton som mamma har så kommer det nog att bli en del att läsa framöver.
Ha en bra helg och skräm inte barnen för mycket, och se till att ha mycket godis hemma.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela