Lättlurad katt......

Publicerad 2014-10-28 12:14:35 i Allmänt,

Jag har ju tagit hand om Niklas katt Chilla, hon kommer inte överens med deras lekfulla hund Stella. Så hon fick flytta hem till mig. Jag har ju passat henne tidigare perioder när Niklas bott nere på Cypern och jobbat som bartender. Chilla är 8 år, har tidigare fått två kullar med ungar, men är numera innekatt. Jag törs helt enkelt inte släppa ut henne, här i området finns massor med katter, ilskna hundar och med skogen runt knuten skulle hon kanske försvinna.
Hon finner sig väl i detta och har en egen plats i mitt köksfönster och där utanför finns ett träd med fullt av småfåglar som hon spanar in varje dag. Här vilar vi middag och jag lovar att det är en snarkande katt och denna gång somnade hon först.
Sommartid ligger hon ofta på balkongen och solar eller står och kollar ut över räcket på allt som rör sig.
Varje morgon får hon färskt vatten i sin skål och torrfoder finns alltid och varje morgon och kväll så får hon "mjuk" mat eller fisk. Nu på förmiddagen när jag skulle fika så hade jag tagit fram en frukostfralla och lagt på bordet. Själv satt jag i soffan och väntade på att kaffet skulle bli klart. Vad händer då?......Jo hon hoppar upp på stolen och snor överdelen av frallan, som inte ens var bredd. Ibland när man sitter och äter kan det också komma upp en tass med ett utsträckt klo på. Det har faktiskt hänt någon gång att hon lyckats sno en skinkskiva från smörgåsen. Men hon är lättlurad......lägger man några bitar torrfoder på hennes fat ifrån hennes egna skål så mumsar hon i sig dem med glädje. Hur som helst så är hon en underbar katt som alltid kommer och hälsar när man kommer hem eller när man får besök. Hon och jag har vårt eget språk med kurrande, jamande, hon kommer som ett skott om man ropar på henne. Kommer in till mig på morgonen och är det för tidigt så är det lika bra man låtsas sova. Slickar hon sig om mun så är hon hungrig och om jag skulle slicka mig om mun så vet hon att det är tecknet för att det är mat på gång. När man kokar fisk, steker köttfärs eller tar fram räkor blir det en riktig symfoni....ja hon är härlig Chilla! Hörde på vår telefonsvarare att de fortfarande har metartävlingar i klubben. Visst med + 14 grader ute så går det väl bra. I eftermiddag så är det nytt SM-möte i Falun på Visit Södra Dalarna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela