Pimpel-SM 2015...Del 1

Publicerad 2015-04-15 16:51:00 i Allmänt,

Då var det dags för den individuella tävlingen på årets SM i Norsjö, och det verkade bli en strålande dag. Stormen som varat sedan i onsdags och som följt oss upp på resan hade nu bedarrat betydligt och solen sken.
Många förväntansfulla i Nora bussen och närmast ser vi Pentti Harmaala och K-G Magnusson. K-G som är den enda svensk som vunnit ett Finskt Mästerskap, som jag tidigare berättat om.-Det är bara att draa....!!!???
Kommer att dela upp berättelserna om årets SM i fler bitar, varken jag eller Ni orkar med allt på en gång.
 
Fick invänta övriga från Dalarna i Arenahallen, för att dela ut resterande individuella startkort och lagkort, som jag blivit ombedd av vår distriktstävlingsledare Stig att hämta ut. På fredagskvällen fixade Jesper Dyberg och kompani som bodde på samma hotell som oss och bilat upp från Hammerdal i Jämtland( och tillhör Noragänget), då de åkte in till Norsjö och hämtade ut  både åt Örebro och Dalarnas påsar.Hade pratat med Annika när vi var i Jämtland och tävlade så de var förberedda på kansliet om att Jesper eventuellt skulle hämta våra påsar också, då bussen skulle åka lite senare på lördagsmorgon. Under tiden kunde jag krama om många gamla bekanta från när och fjärran och även köpa ett par specialsolglasögon av Leijon som också var på plats i Arenan. Hälsade på Roger från Vestlis Fiske och Fritid och många fler. Vi var bara 11 stycken individuellt och två herrlag ifrån Dalarna.
Lång promenad ner till sjön och handikappade fick möjlighet att åka traktor med tågvagnar ner till starten 600 meter ifrån Arenan. På med broddar eftersom snön sjunkit ihop och det var blankis när vi skulle gå ut. Jag hade fått tips om att gå till Prästgården på den första udden till vänster och när jag passerade den så tyckte jag inte att det såg ut som en Prästgård direkt. Utan jag fortsatte till nästa vik där jag stannade och när jag vänder mig om så är det fullt med folk utanför "Prästgården". Så jag gjorde nog rätt, nu har även gamle junioren från min tid Mats Arnoldsson kommit dit och vi står och pratar lite innan starten. Går lite längre ut då jag inte vet djupet, på platsen jag först valt. Mats börjar bra med flera i första hålet och jag borrar närmare honom, men på ett avstånd så han kan försvara sitt fiske. men de kommer snabbt andra från andra hållet. Jag går längre ut och får några stycken, och när Mats byter hål kommer han fram till mig och berättar på vilket djup fisken står.Tack!
Får några stycken men beslutar att gå in  till mitt första oborrade hål och får en hel del småfisk där och runt omkring.Sen får jag på något stort som troligtvis var en gädda, för alla fisk är som bortblåst, efter det. Det var bara småfisk som jag fått så efter en timma beslutar jag att gå bort mot Prästgården där även den klungan skingrats. Även Mats beslutar att söka nya jaktmarker så vi går åt varsitt håll.
Jag fiskar mig över "flatan" ut mot gränsen, ser att det sitter klungor på flera ställen utmed gränsen samt mitt i sjön, men fortsätter att leta själv och får flera hål med lite större fisk i.Det är cirka 6-8 meter djupt och jag fiskar med min stora Hugo,Wolfram och Kurrekrok. Det blåser en del så det gäller att sätta sig rätt så att reven blåser iväg.Jag får en del bra hål med lite större fisk, men inga över 150 gram. I bakhuvudet gnager det tips som Mats fått straxt före starten av en ortsbo. När jag väl träffar på fisk så blir man snabbt nerborrad.
Känns inte så jäkla kul att slita som en "gris" med borrningen när fler intill tar fram sina Mora Nova med adappter med motorborr på och bara...-Bzzzzzz så inom 5 sekunder har de borrat igenom den 70-80 centimeter tjocka isen. PUSST!
När det är bara 10 minuter kvar av tävlingen så har en kille träffat på fisk en bit bort och ser att han drar stora och många. Går lite närmare och hinner få några hål innan slutskottet skjuts av. Faaan om jag gått rakt emot klungan mitt i sjön istället  för snett emot gränsen och letat så......Då var det här igen med rätt beslut vid rätt tillfälle. Eller så skulle jag gått direkt till gränsen där segraren av Damveteraner satt och endast behövde göra sex hål denna dag. Ja, man lär aldrig bli riktigt klok på besluten, men en vacker dag så kanske det stämmer bättre och blir rätt, vem vet. Nya tag nästa år i Lycksele som ligger ungefär 6 mil söder om Norsjö.
Jag lyckades få ihop 2638 gram och kom på plats 14 av 38 stycken anmälda kvinns.Här är vinnarna!
 
YDJ Maria Johansson  Norsjö SFK         1578 gram.
YHJ Oskar Göransson Bergsfiskarna      3465 gram.
ÄDJ Elin Seger           SFK Luleå           2607 gram.
ÄHJ Oliver Nord          Bergsfiskarna      4705 gram.
D     Malin Granström  AFK Fyra fiskar    5427 gram.
H    Thomas Jonsson  SFK Storfiskarna  9315 gram.
DV  Inger Ekbom         Nora Gyttorp        6798 gram.
HV  Kaj Kottelin          Älvsbyn SFK        6450 gram.
ÄDV Ulla-Britt Sundlöf Skellefteå SFK     7084 gram.
ÄHV Leif Östlund        Skellefteå SFK     5004 gram.     Grattis Alla Svenska Mästare!
 
Så här kom vi från Dalarna: Herr 8 Erik Södergårds Falubygdens SFK,24 Berndt Berggren Borlänge SFK, 
44 Jonas Gustavsson Borlänge SFK,56 Jan Rönnbäck Falubygdens SFK,91 Patrik Liss Borlänge SFK,
101 Kenneth Lilja Ovansiljans SFK.
HV: 16 Peo Liss Falubygdens SFK, 19 Lars Gullstrand Linghed, 27 Dan Ersbjörs Borlänge SFK.
D: 5 Linda-Maria Lundin Vikmanshyttans SFK
DV 14  Rosie Thörne Borlänge SFK
 
 
Från bussen så blev de här bäst: Guld och Svenska Mästare i Damveteran Inger Ekbom Nora Gyttorp, 
silver i Herrklassen till Thomas Larsson Nora Gyttorp och brons i Damklassen till Lotta Engvall Fagersta SFK.
Alla resultat och bilder på medaljörer finns på www.norsjosfk.se och fler rapporter i morgon.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela