Tjejmete.....

Publicerad 2015-08-08 16:48:00 i Allmänt,

Idag så arrangerade Falubygdens SFK det årliga  tjejmetet i Främbyviken, Runn. Det kom 16 stycken till start, 14 seniorer och 2 juniorer.
Soligt och varmt skönt väder denna dag då även Runndagarna arrangeras med massor av utbud runt hela sjön Runn och Ösjön. Det största denna dag är Poker Runn, som är en båttävling med stora racerbåtar som åker över hela Runn, Ösjön och Vikasjön. Vid 5 tillfällen och stopp så får alla varsitt kort som de när de gått i mål spelar poker med på kvällen. Båtarna startade samtidigt som tjejmetet, och här syns de långt bort mot Strandvägen.
Startavgiften för fisket var 100;- och då får man en vinda med flöte,bly och krok, samt mask och maggot.Alla använder 4-metersspön och de som inte har får låna.Vi hade lottad utgång och jag fick nummer 29 och kunde välja en av de platser jag ville ha. Det började bra med en liten braxen som jag fick håva. Sedan började det krångla satt fast i ett vassstrå, och när kroken släppte så snurrade det ihop sig. Som tur var kom tävlingsledaren P-O Liss förbi så jag fick en ny vinda.Det nappade dåligt men fick i alla fall en sarv,en abborre och flera mörtar och löjor. Några tappade jag och hann inte fånga utan de smet iväg bland vasstrån.
Med små krok, tror att det var storlek 14 så var det svårt att kränga på mask och maggot och synen blir ju inte bättre med åren. Provade med mask flera gånger men ingen mer brax ville nappa. Fastnade i vasstrå igen och blev av med kroken, så fick trixa lite med den andra reven och ta den kroken och knyta om på den "nya" reven. När det var 5 minuter kvar så fastnar jag ingen och blir av med kroken, så då ger jag upp och packar ihop. Mina fiskar vägde 632 gram och på det blev jag 6:a, och fick en fleecejacka i pris. Kristina Asp vann seniorerna på 990 gram. Här nedan är dagens segrare, vet tyvärr inte vad juniortjejen heter. Tack vare en kommentar fick jag veta att tjejen som vann heter Ronja, Det kommer nog resultat och bilder på Falubygdens Sfk:s sida.
Denna dag hade jag klubbtröjan från Goa Brudars FK, måste ju göra lite reklam för dem. En klubb från trakterna av Borås som började med Goa Gubbars FK och utökade till Brudar också. Blev medlem där för ett tag sedan.
Alla deltagare fick pris och när vi var klara så skulle man köra en kula med mäskmete, vet inte hur många som kom till start där utan åkte hem. I morgon så har Borlänge SFK KM 2 vid Roxnäs, så nya tag då.

Kommentarer

Postat av: camilla

Publicerad 2015-08-08 20:26:06

Hon heter Ronja. :) och blev väldigt glad idag när hon vann ungdomsklassen :)

Svar: Tack,vad roligt att hon var nöjd. Hoppas att hon kommer fler gånger, finns ju kvällstävlingar i Falun och Borlänge. Ring 0243-239644 för info.
rosietalar

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela