Salvéntavlor.......

Publicerad 2015-02-24 09:35:02 i Allmänt,

På Norrtäljemetet under de år som mina föräldrar åkte dit för att vara med på  metartävlingarna så fanns det en man, hans namn var Seved Salvén. Han var polis till yrket men målade även många tavlor och en del av dem skänkte han till metartävlingen. Han satt ofta i parken och målade och där var och är starten på tävlingarna.
 
 
Mina föräldrar gillade hans tavlor som var målade i skarpa oljefärger och oftast på masonit.Om det fanns någon tavla av honom kvar när de fick välja pris så tog de alltid den.
Det är motiv ifrån Bohuslän, havet utanför Norrtälje, Tärnaby och Överkalix. I Överkalix tillbringade han flera sommrar och satt och målade på plats.
Han målade på ett speciellt sätt och lite naivt, men mina föräldrar tyckte om dem och pratade även med honom, då han ibland även fanns på plats vid metartävlingarna.
De kunde i alla fall samla på sig 9 stycken tavlor,varav jag bidrog med en. Det här var under 70 och 80-talet och idag är konstnären bortgången. Hans tavlor är nog inte så kända och finns nog inte heller så många ute på marknaden.
Jag har nu fått kontakt med en kvinna som samlar på hans tavlor och har berättat lite mer om honom. Tänk vad bra det är med dagens hjälpmedel att genom ett inlägg för länge,länge sedan kunna skapa kontakt.
 
Ha en bra dag och idag hejar vi fram Kalla och de andra tjejerna på VM i skidor i Falun, hade ju varit roligt att vara på plats, men går lika bra framför TV:n
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela