Borlänge Sportfiskeklubb.och lite till........

Publicerad 2015-01-16 09:06:37 i Allmänt,

Borlänge Sportfiskeklubb bildades i november 1958 efter att Greta Hedenskog vunnit damklassen på SM i pimpel i Bollnäs. Det var familjerna Greta och Ivar Hedenskog, Stina och Svante Karlsson samt Ann-Mari och Jonas Berglund, som kallade till möte  i Kvarnlokalen vid Domnarvsvallen. Klubben bildades och man hade 44 stycken medlemmar och medlemsavgiften var 5 kronor. Familjerna Hedenskog och Karlsson bodde ju grannar i Hönsarvet i Borlänge och både Ivar och Svante var duktiga pirktillverkare och Ivars pirkar levererar och levereras än idag.
Efter 10 år så var man 179 stycken medlemmar man pimplade och metade. Man  hade även utbyte med Ryssa FK  om ett vandringspris sommar och vinter. Man arrangerade fiskeresor till västkusten, Härjedalen och Norge.
SM i pimpel arrangerades i början av tidningen Året Runt och förbundet Sveriges Allmänna Fiskevårds Förbund satte upp ett vandringspris som skulle vandra och efter tre inteckningar erövrade man det. Borlänge-killarna fixade det genom att vinna SM i pimpel 1962 Sven Bergkvist, 1963 Svante Karlsson och 1976 K-G Karlsson.
 
1969 började ett utbyte med klubbar i Ulricehamn och senare även med Firren i Linköping. Ulricehamnarna ville lära sig pimpla och bjöd ner 2 stycken busslast och stod för hotell och mat under en helg.
Klubben har många svenska mästare och framförallt i pimpel som jag kommer att redovisa någon dag framöver.
Man har tidigare varit med och arrangerat SM i pimpel, traditionellt mete och internationellt mete. Nu kommer vi också tillsammans med Falubygdens SFK att arrangera SM i pimpel 2014. Som ni vet fick det ställas in förra året på grund av dåliga isar. 1990 när vi senast arrangerade SM, så fick man flytta den individuella tävlingen från Runn till Ösjön, eftersom det var osäkert på Runn. Sedan dess har man haft is utom förra året till allas besvikelse.

Klubben arrangerar varje år Borlängemästerskap i pimpel, som är en populär tävling. Där man ett tag hade Gustafspinglor till alla klassegrare, numera är det pokaler. På bilden finns även en mortel som jag fick när jag vann Borlängemästerskapet 1971, pappas pingla från 1990 och den berömda Gustafskorven. Även sommartid så har man arrangerat Borlänge Mästerskap i mete. I morgon kommer jag tala om Borlänge SFK:s Svenska Mästare i Pimpel. Ni vet väl om att det finns djupkartor på SM-vattnet ute nu, det har varit lite krångligt att få dem, men nu så. Här är vår ordförande Jonas Gustavsson, som även är tävlingsledare på SM 2014.
Ha det gott i morgon vilar jag och på söndag är det dags för DM-serien på sjön Leran!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela