Nu är det kört......

Publicerad 2015-01-26 09:12:24 i Allmänt,

Nu så är det kört för all träning på våra SM-vatten på Runn och Ösjön. Själv så hann jag inte ut, sen fanns det inte riktigt det intresset heller. Jag och Niklas skulle ha varit till Runn i fredags sista dagen men då blev det ju så himla kallt. Så det var nog inte meningen att vi skulle ut. Den enda gång som jag tränat före ett SM var 1970 på Rosjön,Eksjö och då fanns inte fisken där vi hade fått bäst några veckor innan. Nu har ju jag tur och vet vilka krokar man skall ha, och de flesta fungerar. SM-tips kommer framöver.
I lördags så hade Dalarna DM-serie 2 på Byrviken, Leksand, med start 10-14. På morgonen var det runt -6 grader och snöstorm, så sikten var inte så lång när vi gick ut på sjön. Niklas och jag gick tvärs över sjön, men där nappade det dåligt, bara några abborrar här och där. Det blåste kallt och från alla håll, man kunde inte få lä från något håll. När klockan var runt 13 så fick vi igång fisken på cirka 4-5 meters djup och jag fick några bra hål. Eftersom det blåste så trasslade det en hel del, så ett spö med ett "skatbo" på fick jag stoppa undan. Tyvärr så avtog fisket och det fanns inget runt omkring, men jag fick ihop lite över 1900 gram som räckte till en tredjeplats i damklassen och startavgiften tillbaka.
På fredagen så hade jag fått krok från Urban, som jag testade och de levererade. De var specialbeställda och gjorda efter ett gammalt koncept som alltid gick hem då. Vi får se när jag testat dem lite mer och lämnat rapport till Urban om han gör fler?
På söndagen var det dags för KM 2 för Borlänge SFK och Falubygdens SFK på Bysjön, Borlänge och det var betydligt bättre väder med -4 grader och solen kom upp efter en stund och värmde skönt. Mycket dimma vid utgången så man såg inte andra sidan av sjön och den här sjön är inte så stor. I sjön finns massor av "kistor" där man förr när man flottade timmer ankrade upp timret vid. Det är en ganska jämn botten med små variationer, cirka 1,5 -2 meter och utmed ena sidan är den muddrad en gång i tiden och där så är det runt 4 meter djup.
Då jag troligtvis var själv i min klass så passade jag på att ta lite kort efter att ha klarat namnet. Jag fick tre fina abborrar i sjunde hålet och då blev det jakt på fler. Borrade mig utåt "kistorna" mitt i sjön och fick till slut ihop 12 stycken som vägde lite över 1,5 kilo. Den största vägde 488 gram, så idag är middagen räddad, ska bli gott med stekt abborre.
Här är Niklas på språng, vi började på samma ställe men gick åt olika håll, då man var tvungen att leta efter fisken.
Här är Bosse före starten, det blev många fina bilder under dagen. Hur gick det då? Jo jag vann och är klar klubbmästare. Nästa gång den 15 februari så kan jag inte vara med, så allt känns bra. Nu börjar uppladdningen inför SM med  "styrketräning, löprundor och mycket kolhydrater". Nej, jag bara skojade, det går inte med mina kroppsliga problem, väntar på att vårdcentralen ska ringa tillbaka. Så än finns det hopp!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela