Tjugondedag Jul och lite till .....

Publicerad 2015-01-13 11:19:31 i Allmänt,

Tjugondedag Knut eller Jul, ja då dansas Julen ut och det gör den här hos Thörne. Principfast som jag är så är det bara så. Den här julen hade jag inte så många tomtar som jag brukar och var även sen i starten. Mamma dog ju på fredagen före första advent och då fanns det inte så mycket lust kvar......
Nu ska jag däremot berätta lite om häxfesten som jag hade den 20 december, med lite Adams-tema och firandet av återkomsten av ljuset. Vintersolståndet var ju den 21 december så kvällen innan var perfekt för min årliga "Häxfest" tillsammans med mina " häxsystrar" och med var även min ungdomskamrat Maj-Britt. Så henne fick jag varna lite innan hon klev in innanför dörren och hon kom redan på fredagen då hon blev avsläppt av två av sina döttrar som skulle vidare till Falun. På söndagmorgon så skulle jag skjutsa in Maje till Falun då hon och hennes familj skulle fortsätta upp till Idre för att fira Julen där. Så glasen blev för min del inte så många som det brukar vara en sådan här fest....
Jag törs nog lägga ut Menyn här, ni vet ju att jag kan va lite småtokig-täljetok som jag är.
 
Välkomstdrink: Vargkiss med knaprig sårskorpa                           Äppelglögg med vanilj och pepparkaka.
Förrätt: Sköldpaddsägg med myrstacksröra                                  Avokado med hemgjord räkröra och dill
Varmrätt: Draktunga med mosat hjorthorn och sås av grodögon.  Ungstekt örtlax, potatismos, och sås av löjrom
Efterrätt: "Koblaja" med havsskum av förlista pirater.                   Chokladkladdkaka, grädde  jordgubbar   
Dryck: Draculablod, Vampyrblod, Änglatårar o Ängsvatten           Rött, rosé, vitt vin och bordsvatten
 
Kamelkiss med lamamjölk eller rävkiss                                         Kaffe, Amarula eller Napoléonkonjak
  
Vi åt och hade det roligt och sedan hade jag förberett en ceremoni med ljus i olika färger. Kroppen har ju 7 energicentrum så kallade chackran och de representeras av olika färger. Vi var 7 stycken systrar här, så jag hade köpt 7 ljus och slagit in i papper och lagt i min häxkittel, där alla fick ta varsitt ljus. Sedan stod vi i en ring i hallen och tände ljusen en och en på ett annat ljus som stod i mitten. Det ljuset bar Fredsflamman och flamman från Avalon, Gudinnetemplet i Avalon/Glastonbury i England, och de 17 konferenser som varit där. Den innehåller även glöden från Hiroshima där en av överlevarna sparade glöd och har fört vidare genom åren, barnens eld från USA,och från många, många andra länder i världen. Så det är en riktig Fredsflamma som man kan tända andra ljus med och sprida flamman och budskapet vidare. En bra present att ge bort. OK, ceremonin fortsatte och naturligtvis gick min brandvarnare igång och det blev ett jäkla liv så en del av oss fick backa in i ett angränsade rum.
Dagen till ära så hade jag köpt vita rosor, klippt av dem och lagt i skålar med vatten, så bordsbuketten var ála familjen Adams. Senare på kvällen hade min väninna Joanna en annan ceremoni inför det Nya Ljusåret och vi fick varsitt armband som vi framöver skall bära dygnet runt och när det ramlar av så har det gjort sitt.
Fullt så här utspökad var jag inte denna kväll, men väl när det var Hallowen, ifall någon skulle ringa på dörren och fråga bus eller godis.......Idag har jag tänt ett ljus som naturligtvis kommer från Avalon, det har jag gjort för min pappa Gunnar och barnens farfar Loffe. Det är idag 21 år sedan pappa dog och 4 år sedan Loffe somnade in.Rosie har talat om livet idag och lite skoj ska man ha och bevara barnasinnet, trots att man sådana här dagar blir påmind om att detta liv har ett slut. KRAM och var rädda om varandra!
            
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela