Trettondagsnappet på Vikasjön......

Publicerad 2015-01-07 08:44:05 i Allmänt,

Igår så var det dags för Trettondagsnappet som i år skulle gå på Vikasjön, istället för Roxnäs och Runn. Det är nog 10 år sedan som jag fiskade på Vikasjön, har bara varit förbi och kikat vid några tävlingar. Jag beslutade att gå till vänster om starten bort mot sundet mellan Runn och Vikasjön. Där har jag aldrig tidigare varit utan jag brukar gå ner till Strand eller tvärs över sjön mot stora vita huset.
Började bredvid  avruskningen och i tredje hålet fick jag nog ett kilo abborre efter att ha bytt krok från rött garn till "Kurre-Special" en ljusare limkrok. Borrade runt omkring på hela flatan men fick bar några få ströabborrar. De övriga som börjat på samma ställe var som bortblåsta och visst blåste det kallt. Cirka 3 minusgrader, mulet och kall blåst och mot slutet av tävlingen så kom det lite snö.
När det var en och en halv timme kvar av tiden så borrade jag mig tillbaka mot starten, men inte ett liv. Jag såg att det satt en liten klunga till höger om starten, men de såg inte ut att få så mycket fisk. Jag  gick mot dem men såg att det fanns en stor oborrad flata innan klungan, så jag gjorde ett hål och det högg direkt. Det var lite blandad storlek på abborrarna och de var som tokiga. Riktigt roligt fiske.
Efter cirka en kvart kommer Torbjörn från samma klubb som mig fram och säger-Jasså, är det du som sitter här och smyger och jag talar om att det nappar bra på vanlig krok, inget tafsfiske. Han går förbi cirka 15 meter men får inget utan går tillbaka till klungan där han var och säger när han går förbi att jag ska få sitta själv. Tack Torbjörn för att du visade respekt, men det fanns nog fisk till dig med. Borrade sammanlagt fem hål och fick fisk i tre av dem och min sammanlagda vikt blev 4602 gram, vilket räckte till en seger.
På Ösjön på Nyårsnappet så var jag ju själv i yngre damveteranklassen, vilket jag inte visste när jag gick ut. Så nu frågade jag innan starten hur läget var och Lindgren kom fram och talade om att jag var själv så jag bad att få tävla i damklassen istället. Jag lovar det var en härlig seger som peppar mig ännu mer. Hur jag mår idag med min värk vill jag inte ens nämna, men brorsan som är i Thailand ska fixa hem lite mer liniment till mig, så det finns hopp.
Vinnare denna dag var yngre herrjuniorer Philip Hellström 248 gram, herr Karl-Olof Wickström 8790 gram, herrveteran Krister Bergman 7780 gram, äldre herrveteran S-O Holmberg 5304 gram, äldre damveteran Viveka Jernberg  2982 gram och damer Rosie Thörne 4602 gram. Övriga resutat finns att läsa på www.falubygdenssfk.blogspot.se
Som vanligt så var Lars Jansson i Falubygdens SFK snabbt ut med resultatet från de 123 startande denna dag. Tack för det!
 

Kommentarer

Postat av: maggan

Publicerad 2015-01-08 08:43:16

Stort GRATTIS till vinsten, bra jobbat.

Svar: Tack Maggan, det var riktigt roligt.
rosietalar

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela