Borlängemästerskapet 2015......

Publicerad 2015-03-13 10:30:00 i Allmänt,

Då var det på Söndagen den 8 Mars dags för Borlängemästerskapet i pimpel 2015. Jag packade och åkte tidigt iväg i egen bil eftersom jag hade kaffebryggare, termosar och lite annat smått och gott i min bil. Monika skulle hämta Niklas och de åkte lite senare.
Kommer till Ornäs och där väntar Jonas pappa Per och straxt efter kommer Jonas, så vi åker förbi bommen och börjar packa ur bilarna. Jag börjar brygga kaffe inne i båtklubbens lokal och de andra "riggar" upp tältet och plockar fram allt till försäljningen och startkort och påsar. Allt fler börjar ramla in och Jonas upptäcker att han glömt lottpriserna hemma, så han får låna min bil.Allt flyter på bra och när Jonas är tillbaka hjälper Monika till att sälja lotter.
 
Tyvärr så går strömmen flera gånger, så det är svårt att få korven varm och Jonas blir tvungen att ringa "vaktmästaren" för att komma åt proppskåpet som är låst. Även på toaletterna så är elen borta, men ändå en bra tillgång att kunna tillhandaha toaletter till de tävlande.Fler och fler tävlare kommer och taktiken för dagen diskuteras på flera håll.Tråkigt att andra "stora" tävlingar ska behöva krocka, så det är inte lika mycket folk denna dag som det var på lördagen i Falun.
Monika och jag har bestämt oss för att prova ett nytt ställe när det är så lätt att gå, men efter bara en liten stund så gör sig både andning och mjölksyran sig påmind, men vi fortsätter och börjar på hitsidan om Torranö. Jag får fisk i första hålet och några till i tredje hålet, men Monika får inget. Precis innan starten börjar det återigen blåsa storm, men nu med ljumma vindar. 
Vi jobbar oss bort mot en liten ö där vi får lite fisk, men inte i varje hål och de tre andra "gubbarna" som sitter och får fisk vill vi inte gå så nära. Går efter ett tag bort mot en ö där fler sitter och får fisk, och där är även Robban, Monikas "privatchaufför" som hon brukar åka med till tävlingar på hemmaplan.Han har börjat ännu längre bort men nu gått mot starten och fick väl inte fisk förrän han kom till denna plats.
Nej, jag får ingenting så jag går fram till Monika och säger att jag drar mig bort mot stället där jag vunnit några gånger, måste chansa. 
Det blir en lång promenad tvärs över sjön, möter herr Berggren som går åt motsatta håll och heller inte fått så bra med fisk. Många tankar surrar i huvudet, yr igen och hjärtklappning, men envis som en gris.Kommer bort till mitt ställe och gör nog 20 hål på denna oborrade vinnarplats ,men inte ett liv.
Går vidare ut mot pricken där jag fått lite på SM:et, men inte ett liv förrän jag går in mot mörtstugorna där jag kan plocka lite abborrar. Ellen kommer och vad smidigt det ser ut att borra med elborren. Själv tampas jag med min mjölksyra i armar och ben, och axlarna känns ordentligt inflammerade i slemsäckarna. Det blir nog en lång vila i veckan som kommer,
Straxt före slutskottet ger jag upp och går in, byter om till torra kläder när jag vägt in. Sen går jag och börjar sortera kort inne i klubbrummet. Åke och Lars håller i invägningen och det blåser så mycket så de använder bara en våg. Men det flöt nog på bra med invägningen och Tommy, Torbjörn och Hans  m.fl hjälper till. Erik ställer upp och kommer in med kort vartefter och när invägningen är klar så är allt klart.
Jonas kommer in för att räkna ut resultatet för Cupen och Slaget om Runn, och det blir lätt att räkna ut. Segrare och bästa herr är Per Nilsson som också får ta hem vandringspriset Bergkvists Minne, bästa dam blir Sveriges Pimpeldrottning Lotta Engvall och juniorerna vinner Erik Bjurström, som det i år har "lossnat" för ordentligt.Dessa tre har de Stora pokalerna på bilden nedanför.
Segrare i Borlängemästerskapet 2015 är YDJ Ronja Leijon 622 gr, YHJ Erik Bjurström 1996 gr, ÄHJ Christoffer Carlsson 5282 gr,ÄDV Christina Carlsson 2338 gr, ÄHV  Rainer Funestig 4532 gr,YDJ Christina Engvall 1240 gr, YHV Jörgen Andersson 7250 gr, D Linda-Maria Lundin 3850 gr och H Per Nilsson 7980 gr.
Saknas på denna bild gör YDV Christina Engvall och YDJ Ronja Leijon. Ronja syns här nedan, en tapper liten tjej som tycks tjata på pappa Tomas om att få åka och fiska. Storasyster heter Matilda och storebror Albin, bra föregångare. Härligt Ronja gillar Dig skarpt och kommer ihåg själv hur det var när jag var liten....
Själv så kom jag tvåa denna jobbiga dag, känns skönt att alla våra arrangemang och pimpeltävlingar nu är över.
Monika hade mer fisk än mig och var precis som gårdagen alldeles utanför prislistan och Niklas blev bäst av oss tre.Nu ska jag bara njuta och ge allt utan en massa krav på mig själv.Här nedan är mina vunna Borlängemästerskap  från 1971(mortel),2010,2012 och 2013,och pappas Gustafspingla från 1990. 2011 så gick jag kurs i Söderhamn och kunde bara fiska halva tiden, tyvärr vägde jag inte in. Hade vunnit min klass i så fall. Under många år fiskade jag inte alls, då jag var tävlingsledare eller inte fick åka hemifrån......
På lördagen fick jag av en kille från Knuttes gäng några gamla foton på Ornässtugan. Han hade köpt dem på en loppis, tyvärr kommer jag inte ihåg vad han heter, men hoppas att han läser det här och känner igen bilderna. Tack!
 
 
I morgon så hejar vi fram vårt Svenska Landslag i pimpel, som tävlar mot Norge och Finland på Siksjön i Nordiska Mästerskapen. Fick ett sms från Pertti i Finland som kommer som turist dessa dagar. Pertti brukade vara med på Sälen Cup, så om ni träffar honom hälsa ifrån Rosie.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela