En magisk dag.......

Publicerad 2015-03-20 07:46:00 i Allmänt,

Idag 20 Mars är en magisk dag då mycket händer, vi har vårdagjämning som innebär att natt och dag är lika långa. Nu så blir dagarna bara längre och längre och vi välkomnar våren.Den exakta tiden för vårdagjämningen är 22.45, så det finns all anledning att fira hela dagen.
Veckan började med många norrsken som kunde ses över hela landet och även ner i Europa. Detta tack vare de solstormar som varit på solen, vilket också kan störa våra tekniska prylar, såsom datorer och telefoner.
Själv så sov jag som en stock men med öppna persienner. Här i Borlänge var det även mulet när jag la mig. Sova som en stock, varför säger man så? Kanske för att även träd är levande och en stock är ju  "död".
 
Idag inträffar ju en solförmörkelse på förmiddagen. Just nu så är det mulet och har regnat under natten så någon sol eller måne lär vi inte få se här.Bästa stället att se detta fenomen är vid Svalbard, Norge. Det här inträffar 09.53, med kulmen 11 och försvinner 12.09.Det här inträffar när månen står mitt för solen och skymmer den. Månen befinner sig nu på sin närmaste punkt till jorden sett och det kallas Supernymåne.
Vid 10.28 övergår mörkermånen till Nymåne och bra tid att påbörja något nytt, vad det än gäller.
Den här stora energivågen pågår till straxt efter nästa Fullmåne som inträffar 4 April, så passa på att rensa bland saker du inte behöver,lyssna och känn in nya saker, känslor m.m
Astrologiskt sett så är det sista dagen i Fiskarnas tecken som nu övergår i Vädurens tecken. Det är det första tecknet bland våra horoskop, så vi firar även ett nyår inom astrologin.
 
Nummerologiskt så är dagens datum 2015-03-20=13, siffran tretton är magiskt och ett lyckotal. I tarot så är kortet 13,döden, som inte behöver betyda död i ren bemärkelse utan även det en nystart av något.
Det här var nog mycket "flum" för många, men för er som orkat läsa så här långt så är det bara att konstatera att många roliga  pimpeltävlingar krockar med varandra. I morgon lördag så har vi Nässjön i Älvdalen med 4000:- till högsta vikt och 500:- till bästa junior och knatte. Gästrikemästerskapet på norra Hyen i Hofors, Kilaforsnappet med lagtävling och som även ingår i pimpelsports cup, och även många roliga tävlingar i Jämtland. Nu är det vår.
På söndag har Ovansiljans SFK lagt in en 5-timmars tävling på Orsasjön med start vid Bäcka, ring 0250-40603 för mer info om tävlingarna. Ge inte upp, det tar ett tag innan Stormen börjar prata.
Själv så vet jag inte om det är möjligt med något fiske i morgon lördag, Niklas jobbar och jag har nog ingen annan att åka med. På söndag blir det i alla fall att fira Våren tillsammans med mina "häxsystrar" i Frostbrunnsdalen här i Borlänge, så där ska vi "blåsa" bort all snö och hämta friskt källvatten från Frejas källa.
Så här såg det ut i veckan nere i dalgången.
Så glöm inte att fira denna helg och Välkomna den Nya Tiden, det finns så mycket mer jag skulle kunna berätta om vad som händer med alla planeter och i Universum, så det är inte så konstigt att det händer mycket naturkatastrofer och annat mänskligt elände på vår jord.......Skitfiske!
 Ber om ursäkt för de vingliga resultaten från Nordiska mästerskapen, har nu försökt rätta till dem lite. Det blir inte alltid som man tänkt sig när jag skriver, tacksam för tips!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela