Falumästerskapet 2015.....

Publicerad 2015-03-11 12:42:16 i Allmänt,

På torsdagen innan Falumästerskapet så kom syster Monika upp för att vi skulle tävla under helgen. Trodde ett tag att jag skulle få kasta in handuken då jag samma morgon vaknar med bröstsmärtor, packar väska ut i fall att... Tar min medicin och även trombyl och alvedon, kopplar på all tänkbar healing, tänder ett ljus och ber om "hjälp" och somnar om trots värken i bröst och mage. Vaknar tre timmar senare och all värk är som bortblåst. Tacksam och bra då behöver jag inte fixa sängplats till syrran någon annanstans. Berättar heller inget för henne, förrän måndagsmorgonen när tävlingarna är över!!!  Vill ju inte oroa henne i onödan.
Torsdag och fredag blir det shoppingrundor på Kupolen och Borlänge centrum och Monika gör lite fynd. Jag hämtar även kaffebryggare, termosar och kaffe på en firma som sponsrat oss på SM.
Lördagmorgon hämtar vi upp min son Niklas innan det bär iväg till Falun. Vi är tidigt ute och såg att Tomas Leijon redan hunnit packa upp sina fiskeprylar och går för att byta mitt armband "pimpelfiskare mot cancer" , till en mindre storlek. Har ni inte redan köpt armband av Matilda Leijon, så gör det.
Minglar runt lite och hälsar på många kompisar och bussen från Småland med " Knuttes Gäng" gör snart entrè.Så många kramar blir det, roligt att träffas igen.
Vid utgången så väljer Monika och jag ett "nygammalt" ställe i startviken längst till vänster innanför skorstenen. Monika får fisk i första hålet och kan sitta kvar nästan 20 minuter, och själv så irrar jag runt. Vill inte gå för nära och störa, vi tävlar ju inte i samma klass. Jag har samma krok men får inget förrän i tredje hålet. Det blåser ju storm  så jag tänkte att jag skulle ta på mig ett par solglasögon med förstärkta "gluggar" med läsglasögonstyrka, som skydd så att inte tårarna rinner. När jag tar upp dem så har ett av glasen ramlat ut, ner i fickan igen och drar upp mina läsglasögonen och i dem hänger mina andra solglasögon i skalmen. Som snabbt ramlar rakt ner i mitt hål och sjunker innan jag ens reagerar. Ner med pirk och krok och fortsätter få fisk och bara skrattar åt all bedrövelse.
Fortfarande sitter Monika och får fisk, och jag borrar runt och går in lite grundare och där är en massa vatten på isen som börjar forsa ner i hålet. När jag satt mig och tar upp spöt som jag lagt i fiskpåsen så följer en abborre med. Den släpper och sugs snabbt ner tillsammans med vattnet i hålet....borta. Vilken jävla start på dagen!
 
Många nya bomhål innan jag går närmare starten och börjar få fisk, men inte i alla hål. Trasslar som sjutton i blåsten och det ena spöt efter det andra får läggas undan. Kanske dags att börja träna in fiske med varpaspöt?
Håller igång ganska bra, med en del bra hål och i sista hålet börjar det jävlas igen. Reven går av och ner åker min stora fina Hedenskogare,ner igen med "sista" pirk och ett spö utan trassel. Fortsätter att få fisk med en annan krok och precis före slutskottet får jag upp reven med min Hedenskogare och bästa Kurrekroken. Vilken Lycka , har min otur äntligen vänt.Visar sig att min vikt den här dagen räckte till vinst. Syrran som har några hekto mer än mig får inget pris, och Niklas hade högsta vikten i vår bil.
Här är alla Falumästare 2015,ÄDV Ellen Jonsson 6435 gr,D Lotta Engvall 10.980 gr,YDV Rosie Thörne 5136 gr, YHJ Erik Bjurström 6175 gr, ÄHJ David Eriksson 3380 gr, ÄHV Lars Gullstrand 11.195 gr, H Per Nilsson 15.042 gr, YHV P-O Liss 13.385 gr och DJ Anna Liss 2434 gr.
Hem för att reda ut alla trassel, byta skruvar på Niklas broddar, duscha och sen var det snabbt iväg till Borlänge Värdshus för att äta middag med alla trevliga tävlare från Smålandsbussen. Hotellet är inte vad det brukar vara, sen mat och grinig okunnig personal, tråkigt. Tacka vet jag när Kalle och Roland fanns på plats, då var det ordning och aldrig några problem varken med bokning, priser eller maten.
Alla trötta efter den blåsiga dagen på Runn, så tidigt i säng och Monika och jag somnar som klubbade sälar. Hörs en annan dag ,då jag berättar om BorlängeMästerskapet......

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela