Gåxsjön,Kakuåsen.....

Publicerad 2015-05-04 18:08:00 i Allmänt,

Pimpeltävlingen på Gåxsjön vid Kakuåsen som brukar arrangeras på påskdagen är en av påskens höjdpunkter för många ortsbor. Det brukar vara många barnfamiljer med och man kommer dit på snowracer, spark,pulkor och barnvagnar. I år så var parkeringen nere på isen, som snabbt blev full av bilar.Här syns skotern med korv och drickaförsäljning som åker runt under tävlingen och  stannar säljer kokkorv eller grillar hamburgare på plats.
Man bjuder på kokkaffe som man kokar  och alla som köper startkort får en lott och på den så lottas det ut 1000:-. Det var en av de yngre mammorna som fick tusenlappen den här dagen, roligt för jag såg hur de kämpade med barnen för att underhålla dem under tävlingen. Tror att det är penningpriser till segrarna i de olika klasserna sedan har man varupriser till alla andra. Man ropar upp alla ettor,tvåor,treor osv i de olika klasserna men man börjar med juniorerna, som har ett särskilt prisbord.I år tror jag att fröken Rimmevik var högt upp i prislistan, med över 1,5 kilo. Bra jobbat tjejen! Båda syskonen var med hela helgen och hade roligt tillsammans med fröken Leijon. Det finns hopp och roligt när hela familjen kan vara med på isen.
 
 
 
De brukar vara många som är med i alla åldrar och säkert många hemvändare en sådan här helg. Det är
många som åker skoter både till tävlingen ut på sjön och vid förflyttning.En del använder också motorisborrar, men oftast är det någon av oss "vanliga" tävlare som är i toppen av prislistan.En del familjer slår läger och fiskar på samma ställe hela tävlingen. Jag räknade till 16 skotrar före starten och sjön hade spår likt en autobahn från Tyskland åt alla håll, bra för oss som gick för föret var inte det bästa med all snö på isen.
Borta vid gränsen i sundet var det många som började, men de skingrade sig ganska snabbt.
När vi var här på tävling 2012 så gick Monika och jag inte så långt ut på sjön, vi fick bra med fisk och kom tvåa och trea ibland damerna då. Så vi gick till samma ställe och började där, men det nappade inget bra utan vi fick en här och där. Jag fick bara ihop lite över 6 hg och vann en dataväska med volvomärke på, kan vara bra att ha i bilen. Monika vann påslakan på lotteriet och hade 868 gram och fick en röd fleecetröja, och bästa dam blev Helena, här på fotot med Mona som också drog mört på Sporrsjön och där kom tvåa efter Monika.
 
 
Det var i alla fall en härlig dag och på eftermiddagen fortsatte vi upp i andra änden av sjön där cupen skulle avgöras. Kommer tyvärr inte ihåg alla som var i topp på den här tävlingen, tror inte att man kan läsa något resultat någonstans men en trevlig tävling med härlig stämmning som jag gärna återvänder till.....
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela