Herrarna Thörne......

Publicerad 2015-05-17 22:39:43 i Allmänt,

På fredagen så var Monika och jag till Eskilstuna och shoppade.Det var kallt och blåsigt men vackra planteringar lite var stans.
 
Kenth min bror ringde,han och hans sambo var i Strängnäs och i Uggleparken var det loppis.Han hade sett en soppskål som var som en fisk med två karaffer till som han trodde att jag ville ha.Så när vi kom hem till Strängnäs så gick vi ner på stan.Fiskarna var kvar så de fick följa med till Borlänge.Passar nog bra till någon häxfest eller annan middag eller som bålskål.                              På kvällen kom brorsan och Aina över på middag och sen gick vi igenom alla album efter pappa och mamma,och delade upp foton, med många skratt och minnen.Vi beslutade att ta en tur ut till Vansö och Fogdö utanför Strängnäs på lördagen. Där vår släkt Thörne bott och bor.Vilhelm Magnusson som tog namnet Thörne när han låg i lumpen utanför Stockholm 1894-1895, flyttade så småningom till  en stuga ute på Fogdö med sin fru Anna Maria.Sedan övertog yngste sonen Nisse den och där har jag hälsat på som liten.Stugan ser precis likadan ut idag och det var roligt att se.
Vi vet inte vem som bor i stugan idag,men på en av granngårdarna bor i alla fall en kusin till mamma.I ett annat hus bor också en kusin till mamma med namnet Thörne,och straxt bredvid hans son med familj.Det var en solig fin dag och många nyanser av grönt,slånbärsbuskar, äppel och päronträd i full blom.
Rapsfälten lyste gult och inne i Strängnäs hade de fyrkantiga äppelträd. 
 
Tillbaka i Strängnäs så åkte vi förbi kyrkan och det lilla röda huset som mormor bodde i. Det var därifrån som jag stack iväg när jag inte kunde få upp dörren och trodde att de andra åkt hem. Så jag sprang och tog tåget hem till Nykvarn. Jag var bara 4 år.Nu somnade jag och hamnade i Stockholm,efter att ha bytt tåg i Åkers Styckebruk.Men kom till slut tillbaka efter att en städerska hittat mig.I Strängnäs var det fullt pådrag med polisbilar som letade efter en liten tjej med röd toppluva och Monika cyklade runt och frågade alla.
Här ovan gatan som jag sprang utmed. De enda Thörne jag känner idag är en morbror och några kusiner men de har jag inte träffat på nästan 20 år.Efter turen tillbaka till Monika,som gjort flera pajer till eftermiddagens party......
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela