Min debut....

Publicerad 2015-05-05 11:15:00 i Allmänt,

På lördag så har Borlänge SFK KM 1 i Internationellt Mete och då tänkte jag göra debut i den grenen. Det finns en så kallad "Begränsad klass" som jag kan ställa upp i. Så igår var jag förbi hos Roger Vestli och köpte keepnet och tre nya metspön. Då mina längre spön inte är så hela längre utan har vartefter åren gått  minskat i längd och blivit lagade och ihopsatta efter bästa förmåga. Jag har också använt pappas gamla Daiwa- spö som från början var 9 meter men nu krympt till 7,5 meter och är helt av. Det spöt är väldigt tungt att kasta och hålla i men det har tålt mycket i många år.Hehe, Roger tyckte att jag skulle hänga det spöt på väggen, en raritet från 80-talet!  Gå in på www.metebutiken.se och kolla där finns allt inom mete, skall skriva lite mer om det en annan dag. Nedanför har jag fångat en braxen vid Tjejmetet i Främbyviken, Falun.
 
Det blev i alla fall spön från Tubertini i storlekarna 6,7,8 meter. Jag har sedan tidigare längderna 1,5 meter,3,4, 4,5 och 5 meter. Mäskat har jag gjort tidigare eftersom det här Borlänge och Falun körs en variant av Traditionellt  och Internationellt mete. Då får man mäska, men inte använda kastspö, det är lottat utgång. Man tar en kula med en siffra på och blir uppskriven på en lista och efter den listan går man ut och får inte gå om den som är före.
De som har handikappkort har egen lista och går ut tidigare efter den turordningen, och är man rullstolsbunden eller svårt att gå så har man möjlighet att få åka bil ut och fiska från någon brygga eller annan tillgänglig plats.
 
Enligt min personliga åsikt vore det bättre att alla som kan gå,går efter samma lista och utgången skulle då kunna påbörjas tidigare så att de med handikappkort inte behöver känna sig stressade. Som det är nu så blir ofta de bästa platserna upptagna, även om man har ett lågt nummer. Alternativet är att ha lottade platser till alla och särskilda handikappsområden. Det har och är lite gnäll om detta och alla kan nog aldrig bli riktigt nöjda förrän man håller sig strikt till Sportfiskarnas regler.
För Er som inte lagt pimplingen på hyllan så kör Sveg tävlingar i helgen, gå in och kolla på deras sida i länk här bredvid.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela