Sammanfattning.....

Publicerad 2015-11-21 14:42:05 i Allmänt,

Nu när temperaturen sjunker och man ser på facebook hur flera varit ute på isarna i norra Dalarna och Hälsingland och det rycker i pimpelarmen, så ska jag försöka sammanfatta sommarens metartävlingar.
Jag har inte varit så aktiv som jag skulle  önska, men det blev dessa tävlingar för mig: ett av de tre planerade KM Internationellt Mete, två av tre KM Traditionellt Mete, Trosametet, 3-mannalag i Nyköping,Tjejmetet Falun, Falumästerskap och två onsdagstävlingar för Borlänge SFK.
KM 1 i Internationellt Mete har jag redan skrivit om, och gick väl inget bra för mig på första tävlingen. De andra två planerade  tävlingarna ändrades datum på flera gånger. KM 2 gick av stapeln 8 November och då är säsongen över för min del. Tråkigt då jag införskaffat ett keepnet och tänkt vara med alla tre KM, men,men, det kommer väl fler tävlingar framöver.Det blev visst bara två KM och har ingen aning om vem som vann.
På Trosametet gick det bra blev bästa dam och fick låna denna abborre, vandringspriset i ett år. Jag har även skrivit om denna roliga tävling tidigare. Dock har jag inte fått namnskylten skickad än, så om någon från Trosa AFK läser detta så kanske ni kan skicka den. Naturligtvis kommer jag deltaga nästa år i Maj, så det går väl att fixa då.
Av våra tre KM i Traditonellt Mete, där vi räknar två så kunde jag vara med på två av dem. Det första gick i Torsång och det andra i Falun vid Roxnäs. Jag vann båda, så jag blev klar klubbmästare i damklassen. Tävlar i damklassen för vandringsprisets skull och vi har bara en damveteranklass för de övriga. Man kan nog så småningom slå ihop till en damklass då det tyvärr inte är så många damer med längre.
Två av Borlänge SFK:s  tävlingar var jag med på, den första i Ornäs båthamn vid starten för lag-SM i pimpel 2014 och den andra i Främbyviken Falun. Alla får pris, och jag var nog sist,haha. Behöver nog träna mer eller köpa bättre mäsk. För trots att det är traditionellt mete så får man använda mäsk men inte kastspö? Samma regler gäller på Falubygdens tävlingar.
3-mannalag i Nyköping, en rolig tävling och alltid lika roligt att fiska på piren, med ofta gott om fisk. Fick förfrågan från Lena och Gardar Olaison från Falun, om vi skulle åka ner i år. Vi har ju varit ner tidgare år några gånger på både lag och individuella tävlingar. Så visst är det roligt att vara med. Vi stod kvar på samma plats hela tiden och det nappade ganska bra. Vi fick inget pris, men en helt underbar och trevlig solig heldag, med många återseenden.
 
 
Tjejmetet, Främbyviken i Falun är också en rolig tävling som jag för andra året i rad var med på. Den tävlingen har jag också skrivit om tidigare.
Falumästerskapet  gick vid Roxnäs och samma start som på vintern. Hade förmånen att stå bredvid Benny Bark som hivade braxen efter braxen. Han kunde komma längre ut och hittade en öppning mellan alla näckrosor. Han hade säkert bra mäsk som braxen gillade och jag tog flera kort, roligt. För mig gick det mindre bra fick bara några mörtar och löjor och inget pris.
 
 
 
 
 
 
Benny hämtar sitt pris som segrare i sin klass.Alla övriga resultat från tävlingarna finns nod att googla och hämta på "fiskenätet" (Webben). Glömde DM i Traditionellt Mete, får bli en annan dag för nu är orken slut.
Nu ser vi fram emot en låång och intensiv pimpelvinter som håller ända in i slutet av April. Vi hörs, ha en bra helg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela