Förberedelser....

Publicerad 2016-04-05 14:05:43 i Allmänt,

Ja, förberdelserna inför årets SM i pimpel är i full gång, med tvätt av kläder och finska " ryggan". Idag var Niklas och jag upp till Roger på Vetlis i Djurås och köpte mer rev och nya spolar till VM-spöna, så att man bara kan byta dessa.Sen har jag handlat vissa sportdrycker och choklad för att hålla blodsockernivån uppe, hela tävlingarna. Jag har ju tills i år kvalat in i damklassen och kanske att jag kommer att avslöja varför. Tävlar ju även i lag på söndagen och då i damveteranklassen, Skall bli spännande och är beredd på att vad som helst kan hända!
På lördagens individuella tävling som går på Örträsksjön så verkar det inte bli så roligt, utan bäddat för trubbel. En otroligt djup och långsmal sjö, där det gäller att se var man lägger reven för att undvika trassel. Sjön är 8 kilometer lång och 1-2 kilometer bred, med ett djup på 60 meter där det är som djupast. Starten är vid bygdegården och på den sidan verkar det vara tvära kanter som djupnar ner mot 10 meter snabbt. På andra sidan är det lite mer yta att fiska på utmed land. Två större inflöden på norra delen av sjön och flera små bäckar utmed hela sjön. Hur det påverkar fisket och om vårfloden har kommit igång har vi ingen aning om. Djupkartorna kom ut 17 februari och en senare version 29 mars, men ingen information var starten är på Granträsket.Hur påverkas sjön och isen av genomflödet av Öreälven, behöver man vara rädd på vissa ställen, finns ordentliga avruskningar. Ja, frågorna är många, vad brukar man fiska med, på vilket djup m.m. Här är en sommarbild ifrån bygdegården.
Vi fick en rapport om isläget på Örträsk som var runt halvmetern tjock och ytterst lite snö på isen. Vad som hänt sedan dess det "vete gudarna" En tävling arrangerades där på Påskdagen och segervikten låg på 3468 gram i vuxenklassen och då räknades även mört. Ungefär hälften av de startande "nollade" då, d.v.s. blev fiskfria.Dagen efter avlystes sjön för allt fiske. Såg att den 3 april går man ut och vädjar till de som kör skoter på sjön att hålla sig till skoterlederna och ta största möjliga hänsyn under tävlingen mellan 9-15. Det hoppas jag verkligen att det inte blir något rally som skall störa fisket för oss tävlande.
Minnespriserna är av nytta.......inga fler kommentarer, blink, blink.Men hoppas ändå att få två stycken och då skall en hängas upp på väggen här hemma.
En kamratmiddag anordnas på lördagskvällen på hotell Lappland, vilket skall bli trevligt. Vi ifrån Dalarna som åker buss kommer att bo där. Från början var vi 47 stycken som skulle åka buss, men några avhopp från vår klubb Borlänge SFK och kanske att det är fler som är förhindrade att åka med. Så det har varit lite krångel för vår tävlingsledare Stig med avbokningar av rum m.m.Samtidigt vet jag att flera står i kö för att få rum, så någon blir säkert glad.
Det känns lite tråkigt att vi som ställt frågor på facebook-sidan ännu inte fått några svar, men det finns ju några dagar kvar att svara på! Hur som helst skall det bli roligt att åka på SM igen och kämpa om att få stå där överst på pallen. Det kommer att bli tuffa dagar med ett speciellt fiske, men jag känner mig i alla fall beredd. Det var mycket ris och lite ros från Rosie Thörne, i morgon skriver jag om lagtävlingen....
Som sagt förberedelsrna i full gång,ivrigt påhejad av katten Chilla, och på torsdag är det nymåne, ett gott tecken.Här ska lindas på rev och hoppas att jag får göra det utan kattens lek,hihi.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela