Love, love, love......

Publicerad 2016-08-16 12:29:01 i Allmänt,

Så var det då på lördagen den 13 Augusti dags för årets händelse, bröllopet mellan min yngste son Niklas och Pantea. Efter att Niklas friat i Juli förra året när de var i Milano och en minutiös planering in i minsta detalj under det gångna året. Där allt var hemligt och då blir man ju ännu mer nyfiken. Det jag visste var att vigseln skulle vara i Silvbergs kyrka,en vacker kyrka med åtta kanter, som ligger vid Grängshammar utanför Borlänge. Att Pantea skulle ha sin syster Sara och väninnorna Susanna och Jennifer som tärnor, och Niklas skulle ha sina bröder Stefan och Mikael som marskalker. Att det var cirka 90 gäster bjudna och de som kom längst ifrån var från USA.
 
 
 
 
 
 
Festen skulle sedan hållas på logen vid Tyllsnäs udde som ligger vid utloppet av Tunaån ut i Dalälven. Så på fredagen var vi flera som hjälpte till att ta fram bord, stolar, duka och göra i ordning baren. Festfixaren Daniel och en florist kom också och plockade upp alla sina detaljer och arrangemang.
 
På kvällen hämtade jag Niklas som skulle sova hos mig, då Pantea och tärnorna skulle vara hemma hos dem och fixa till sig. Det är ju OS så vi blev sittandes framför TV:n och pratade om morgondagen.Toastmaster Erik och Toastmadame Caroline hade haft en egen mailadress dit man fick anmäla sig för tal och andra överraskningar. Så Niklas visste inte hur många eller vem som skulle hålla tal under middagen. Han frågade om jag tänkte hålla tal och jag avslöjade så småningom att jag skulle "rappa". Han svarade bara -Ähh!?
 
Så det var väl inget han trodde på, men jag chockade både honom och alla andra med en "rapp" efter bröllopstårtan. Vilket toastmadame talat om för mig innan när det var min tur att hålla talet, då jag var rejält nervös. Vi pratade även om hur de skulle skära upp bröllopstårtan, så jag föreslog med en polissabel. Jag har tidigare varit förlovad med en f.d. polis och vi samlade på mycket gamla polissaker och däribland polissablar. Han lovade mina söner varsin sabel, så när vi separerade behöll jag tre stycken. Stefan fick sin i Januari när han fyllde 40 år och Niklas sin efter att tillsammans med Pantea skurit första biten av tårtan. Lite balans och pression, som de klarade galant.
 
 
 Efter den fina vigseln, med överraskande ingångs och utgångsmusik, vackra tärnor, ståtliga marskalkar och det underbara brudparet, så blev det fotografering utanför kyrkan.
 
 
Vi andra åkte hem en stund, jag för att byta om och hämta Stefan i Falun, där han lämnat av sambo och barn. Sedan hämtade Rebecca och sonen Mikael oss, och till slut så skjutsade min väninna Joanna ut oss till Tyllsnäs som ligger en bit utanför stan.Där blev det mingel innan man öppnade upp portarna och efter en stund så kom brudparet, så vi kunde utbringa en skål!
Liten pause innan gästerna bjuds till bords. Förrätten bestod av Mexikansk bönsalsa, fetaost i olivolja med timjan och honung,Egenrökt skinka i tunna skivor,olivmix,lammfärsknytten med mynta och chili. Plockmat med champagne och mingel innan vi fick sätta oss efter en bordsplacering som var numrerad med våra namn och beskrivningen av varje gäst fanns i programmen. Många kluriga och roliga beskrivningar av alla gäster.
 
Till huvudrätt blev det saffransdoftande paella med grönsallad, kall paprikasås och vitlöksbröd. till det serverades rött eller vitt vin eller öl. Efterrätten var Bröllopstårta med kaffe och till det likör, konjak eller whiskey.
 
 
 Vid varje kuvert fanns förrutom program med presentation av alla gäster och ett hemligt paket och en chokladpralin.
 
 
 Efter alla tal där Niklas höll i det sista och längsta på över 45 minuter, då han gick runt till dem han ville tacka personligen och krama om. Mycket skratt och tårar, jag är mycket rörd men stolt över honom och hans bröder Stefan och Mikael.
Mina härliga söner Mikael, Niklas och Stefan, alla olika men så lika som nyfödda.
 
GRATTIS OCH LYCKA TILL PANTEA OCH NIKLAS!
 
 
Denna underbara kvinna kan jag nu kalla min sonhustru, så lycklig! Love, love , love !.....
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela