Snygg abborre......

Publicerad 2016-08-24 05:25:29 i Allmänt,

Det var en snygg abborre jag fick på sjön Barken i vintras. Den vägde 995 gram och togs hem för att kokas till katten Chilla. Jag frös in några andra abborrar som jag fått på samma tävling och även huvudet på den stora. Nu i sommar tog jag fram och kokade allt, för att Chilla skulle få lite fisk att äta
Huvudet disikerade jag in i minsta detalj, och det blev några vackra upplevelser. När jag tagit bort alla rester av kött m.m. och det bara var "ben" kvar, som jag borstat och sköljt rent. Då kom det fram former från naturen som t.ex fjärilsvinge och "näsa"från en lönn. 
Tungan och tungroten liknar ett svärd i miniatyr och andra vackra detaljer från gälarna.
 

Munnen och käkarna har en egen historia med ledad underkäke och en broskbit mellan sidodelarna. Överkäken är i flera små delar som föll sönder. Jag får nog göra fler kokningar av huvud för att kunna förstå hur det sitter ihop. 
Att man förr använde fiskben att sy med är ganska naturligt och "fiffigt". Ja , det var en vacker abborre.
 
Nu är OS slut och elden släckt och vardag igen. Har varit till skogen och plockat kantareller, blåbär och lingon. Lingonen börjar mogna och det finns hur mycket som helst här där jag bor. Så jag får ta med mig en plockare, hinkar och ge mig ut igen.
På lördag har vi DM i Traditionellt Mete för Dalarna och det avgörs inne i Mora och en vik av Siljan som kallas för Saxviken. Återkommer om det, ha det gott.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela