Djuren......

Publicerad 2016-12-08 09:47:37 i Allmänt,

På menyn i Thailand och Huay Yang fanns det kyckling, fläsk, biff, räkor, bläckfisk och en massa fisk.Vi åt nog mest kyckling. Den biff jag beställde var lite seg och fläsket var, så där.
Vi såg aldrig till några grisar, men höns,tuppar och kycklingar fanns det gott om. Korna gick ofta under cocospalmerna och var tjudrade till ett visst område.
Här går de bakom vårt hus. Fisk eller bläckfisk åt jag aldrig. Men tre stycken räkor i en räkcoctail, som inte smakade någonting.Aina åt fisk flera gånger och den var dåligt smaksatt. En kväll beställde Kenth smörstekt fisk och den var riktigt god, den såg ut som en filead abborre.
 
Hönsen gick fritt lite överallt, här en hel familj.Det var många lösa hundar med och utan halsband, på stranden, utmed gatorna och runt restaurangerna.
En helg så kom det ner 30 stycken studerande veterinärer från Bangkok och Hua Hin. De skulle kastrera både hundar och katter gratis, via organisationen i byn. Det är ett svenskt par som tillsammans med thailändare,matar vildhundarna och ser till att många blir kastrerade.Även privatpersoner kunde få komma dit denna helg och över hundra hundar och katter hann man med under helgen.Organisationen stod för studenternas resa, logi och mat och ett bra tillfälle för dem att öva.Vildhundarna har minskat i antal sedan jag var här för 3 år sedan och många har tagits omhand av ortsbefolkningen eller svenskar som emigrerat.Av tradition så avlivar man inga djur här i landet, utan botar i den mån det går. 
 Den här katten fanns vid restaurangen runt hörnet och kom och la sig vid mig en dag.
Övriga djur och insekter var ju förstås all knott och mygg, som hade en förkärlek till mig. Till Kenths stora lycka eftersom han brukar vara mest utsatt.Trots myggmedel blev jag biten, men sista tiden så smorde jag in mig med färsk citron. Då fick jag vara lite mer ifred.
En dag slog trädgårdsarbetarna ihjäl en svart orm vid grannhuset. Den var över 2 meter lång och vi såg hur snabb den var när de jagade den med långa påkar. Han som slog ihjäl den tog den sen i svansen , la den över axeln och gick stolt iväg med den.
För övrigt så var det ju grodor,syrsor och på dagarna trollsländor.Fågelsången var ju som en ljuv meditationsmusik.Hittade två iglar på altanen en dag, den ena var cirka 15 centimeter.
Det är inte en helikopter utan en trollslända. Men flera helikoptrar och lågt flygande plan hördes på kvällar och nätter. Jag tror att det var för att bevaka gränsen mot Burma och en militäranläggning fanns ju inte så långt bort, med egen landningsbana.
Ja det finns mycket mer att berätta men nu har ni säkert tröttnat och jag också. Hörs en annan dag.
Fullmånen,jag och en av vildhundarna som bodde nere vid stranden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela