Ljuvlig dag på Runn....

Publicerad 2016-02-29 11:44:00 i Allmänt,

Vi hade i alla fall tur med vädret.......
I söndags så var det åter dags för Pimpelfiskare mot cancer på Runn vid Vika Bygdegård. Med en strålande sol och - 5 grader på morgonen, ett litet snötäcke på isen så var det bästa tänkbara förutsättningar.
Kenta och Kia hade kommit hit från Värmland, med priser som var sponsrade av olika firmor, de sålde även lotter, korv och läsk. Jonas hade fixat pokaler till klassegrare och ett nytt vandringspris.Han hade även fått ihop varupriser också. Det är ju så att alla startavgifter, går till cancerforskningen, minus lokalhyran. Det är ju bra att ha tillgång till toaletter och att sortera korten i lugn och ro.
 
Det hade kommit ganska många deltagare från Dalarna, Gästrikland, Värmland, Västmanland och Örebro distrikt. Några hade även skickat med pengar just för den goda sakens skull. Så här på våren brukar det ju vara många andra tävlingar, Stockholm och Södermanland hade sina DM-serier och samtidigt gick Jämtcupen som också är populär.
Efter en tyst minut för Borlänge Sfk:s medlem Erik Berggren som gått bort nu i veckan i cancer så höll Jonas genomgången och sedan samlades vi nere på sjön. En av mina uppgifter för dagen var att hålla koll på ingångstiden som var 45 minuter.
Alla gav sig iväg och de i täten sprang, hela sjön var ju med, så eliten hade bråttom. Själv stannade jag i starten och vi var ganska många vid gränsen i sundet in till Vikasjön. När startskottet smällde hade jag koll på klockan så jag skulle ha exakt tid, hade även checkat av med tävlingsledare Jonas ur. Förra året var vi tvungna att diska en person som kom två minuter försent.
En härlig dag och för en gångs skull så blåste det inte. Dåligt med fisk och folk börjar röra på sig. Jag fick 5 stycken små i ett hål och då hade det nog gått en kvart. Ingen fisk runt omkring så man fick leta runt lite men ingen framgång. Alldeles för långt för mig att gå till klungan borta vid första udden, Så jag blev kvar i starten. 12.45 gick jag upp och fikade, samtidigt så gick våra hjältar Lars Collin och Åke Wiklund in. De skulle hålla i invägningen,och skjuta slutskottet. 
 
När jag fikat och vägt in mina stackars fiskar,tror att det var 12 stycken så gick jag ner på sjön igen. Det var många som redan gett upp och åkt hem. Pratade med en kille som fiskat vid starten hela tiden och han fiskade med mormyska och plockade en hel del fisk. Tyvärr vet jag inte hur mycket han fick ihop, men han berättade att vattnet strömmade fram och tillbaka i sundet. Ibland nappade det men när vattnet vände blev det tvärdött. Ortsbor hade även berättat att man börjat tappa sjön på vatten inför vårfloden, så det är väl förklaringen till det dåliga fisket på många ställen. Det var för oroligt under isen helt enkelt, nu får vi hoppas att det lugnar ner sig till Borlänge och Falumästerskapet om två veckor.
Långe Jan? Nej långa jag, det var så kallt i skuggan medans jag väntade in de tävlande så jag gick ut i solen. 14.39 kom sista gubbarna iland, många hade varit långt bort och en del nöjda och andra besvikna.
 
Nu är det tomt på sjön och alla iland.
Den duktiga killen Mr 100% Jonas Gustafsson, vann även detta år med dagens högsta vikt  7,890 gram och bästa damen blev Lotta Engvall på  6020 gram, tredje bästa vikt.. Här nedan är dagens segrare, med på bild finns inte Lotta  D, Krister Bergman  HV och Jesper Haglund YHJ.
 
William Berggren Knatte
K-J Nilsson ÄHV, i bakgrunden William med sin pokal.
Ann-Britt Landström DV
Monica Persson ÄDV
Erik Bjurström ÄHJ
Alla resultat finns på www.borlangesfk.se och på vår facebook-sida Borlänge SFK, eftersom inte alla vägde in så är antalet startande fler än resultaten.

Kommentarer

Postat av: Lennart Larsson

Publicerad 2016-02-29 15:39:28

Synd att det är så långt att åka till alla trevliga tävlingar som ni har. Som tur är har vi is även här i Göteborgstrakten. Vi lyckades avverka vår 3:e KM-deltävling här i Partille på en mindre sjö igår och fisket vart riktigt bra. Om jag räknade rätt så drog jag 72 abborrar i mitt bästa hål.Jag kom lite senare till det begränsade område där abborren stod. Mina 3 klubbkompisar som satt där fick nog omkring 100 var i sitt bästa hål. Området var väl bara 20 x 20m. Det gäller att gå rätt. Tack för trevligt blogginlägg.

Svar: Roligt att så många söderut har fått pimpla i år,och att det fortfarande går att komma ut. Vi har årets höjdpunkt kvar om två veckor när vi kör Borlängemästerskap och Falumästerskap i pimpel.
rosietalar

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela