3 mäsktävlingar senare.....

Publicerad 2016-06-06 10:56:56 i Allmänt,

3 mäsktävlingar senare så tar det ändå emot att kasta i en massa "skräp" i våra redan "skitiga" vatten och sjöar.Det luktar ju faktiskt riktigt illa om mäsket och många som får problem med sina händer och detta ska vi ge fiskarna som mat?! Jag hade kvar lite mäsk och pellets som jag fått i pris på någon tävling.Första tävlingen efter Km i trad gick av stapeln i Ornäs,Ösjön med start vid båthamnen.
 
Det hade ju regnat och varit kallt i flera dagar, men klarnade upp på eftermiddagen. Så det blev att ta på långkalsonger och tjock tröja. Den här kvällen hade jag privatchauffören Gun-Britt som körde, och då går det fort.
 
Känner ni igen henne? Vi delade på en av mina mäskpåsar och en av hennes och blandade ihop dem och delade lika. Jag gick ner till kvarnen  och det strömmade bra i ån, Hamnade där det är lite bakvatten och efter lite strul med flöten i trädet och mäsk som tog slut efter en timme så gick jag vidare och provade lite andra platser. Det kom flera regnskurar och regnbågen dök upp över Ösjön, syns inte på fotot. En del båtar redan i sjön.
Långt borta i vassen en orangeklädd figur, tror att det är vår ordförande. Högsta vikten denna dag var över 8 kilo som togs några platser bort vid kvarnen.Jag kom sist denna kväll i damklassen, men nästa gång skall jag ha både stövlar och mer mäsk med mig.
 
På  onsdagen var det åter dags för Torsång och jag hämtade Gun-Britt och sedan åkte vi iväg. Som vanligt så fick jag ett högt lottnummer för utgång, men kunde ändå gå dit jag var på Km i Tradmete. Innanför mig satt Ingemar som genast började dra stora sarvar, den största på 7 hg. Han hade en "rolig halvtimme" med gott om sarv och mört och fick nog cirka 4 kilo och sammanlagt över 5 kilo. Själv fick jag en sarv på 872 gram, vilket är personligt rekord för mig.
Svårt att se hur stuur den är, men gräset är grovt vasst gräs. Jag flyttade runt lite grann och fick fisk på flera ställen, men avslutade där jag börjat.En varm och skön kväll med vacker solnedgång över Prästtjärn.
På torsdagen var det tävling i Främbyviken i Falun och Gun-Britt kunde inte komma med så jag åkte själv. Jag hade köpt lite ny mäsk och lagt pellets i blöt och mixat ner till smulor och blandat med nya mäsken. Fick nummer 3 och fick gå ut först av alla. Innan hade jag gått runt och kollat lite platser, då jag var ute i god tid. 
 
Oj vad det hade växt upp mycket näckrosor sedan förra året.Men jag valde samma plats som jag haft på ett tjejmete då jag fått braxen. Ville inte flytta på de med handikappkort som fått gått ut tidigare.Det nappade bra i början , med mört och abborre.
Jag tycker att det är både spännande och roligt att testa braxenmete, så jag fiskade med 8-metersspö. Men satte fast två flöten i ett träd bakom. Så jag tog till 4-meters istället och får på en fin braxen, sen satt flötet i trädet igen då en annan braxen släppte. Kämpade på och fick lite över 2,7 kilo och blev näst sist i damklassen. Vi var flera stycken på 2,7 kilo och missade  sista platsen med 6 gram. Vilket jag tror att den minsta löjan kan ha vägt.Annars brukar ju Gunn-Britt vilja ha den platsen, Hon gillar inte heller att mäska.....
Största och minsta fiskarna denna kväll....braxen och löja. dagen efter gick jag upp i berget här där jag bor och matade korparna och räven med fisken. Passade på att trumma lite med min nya trumma, kanske de kan lära sig att det är fisk på gång när jag trummar nästa gång........
 
 
Ha en trevlig Nationaldag, kram och var rädda om varandra.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela