KM 3 i Traditionellt mete på söndag....

Publicerad 2016-06-17 09:54:38 i Allmänt,

På söndag är det dags för Km 3 i traditionellt mete, vid Roxnäs, Falun. Jag har en etta och en tvåa sedan tidigare , så på söndag gäller det om det blir Rosie Thörne eller Rosie Englund som vinner damklassen.
 
Jag ska berätta lite om Km 2 som gick av stapeln i söndags vid båthamnen Ornäs, Ösjön. Vi var bara 12 stycken till start, några som inte kom och en ny deltagare. jag gick ner och ställde mig snett mittemot kvarnen där ån rinner in i sjön. På onsdagstävlingen som varit veckan innan så hade man fått mycket braxen och mört där. Gun-Britt började en bit ifrån mig och vi stod kvar på våra platser hela tävlingen, den här bilden är bakvänd.
 
 
Nappade inget vidare och alldeles i början så kom ett gäng fotbollstjejer från Uppsala ner och badade på platsen mellan oss. Där brukar man ju även sjösätta och dra upp båtar, vilket även hände denna kväll.
 
Först så kom den en farbror med en liten båt och backade ner med en gammal Volvo Duett i fint skick. lite senare kom det en stor båt, som verkligen välvde runt i vattnet. Skepparen fick backa fyra gånger innan han kom rätt på trailern. Frun och kompisen stod i land med rep och tampar och drog även båten till rätta. Så det var bara att flytta på alla mina fiskeprylar inklusive mig själv.
Det var en ganska kall och blåsig kväll, så långkalsongerna satt inte i vägen. Tyvärr så skrämde varken tjejer och båtar in någon fisk till oss och tror nog att både braxen och mört lekt klart. Jag fick i alla  fall ihop 914 gram och det blev jag tvåa på. Min fångst bestod av mört, sarv, abborrar och löja. Rosie Englund vann damklassen och hade 1046 gram. Ellen vann damveteranerna och har nu två ettor och det har även Kjell i äldre herrveteraner. Har ännu inte sett någon resultatlista och kommer tyvärr inte ihåg övriga klassegrare, men på söndag så avgörs det, spännande....
Det var lite lä där vi stod , men nere vid båthamnen låg vinden på utifrån sjön, så flera flyttade sig på slutet av tävlingen. Här står Thord mitt emot på andra sidan, svårt fiske i motsol.Vi hörs!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela