Matat djuren.....

Publicerad 2016-06-13 14:04:15 i Allmänt,

Då har jag varit och matat djuren med fisken från gårdagens KM 2 i traditionellt mete, kallas även för återvinning. Jag gick den här gången en promenad ner till Dalälven och la fisken uppe på en höjd, så att fåglarna kan se dem.
Fin utsikt från denna sten, passade även på att gå bort till en dynghög och gräva lite mask. Hade sådan tur att bonden var ute och satte upp staket till sina hästar. Så jag frågade om jag fick ta lite mask och det var okey, bra då behöver jag inte ha dåligt samvete att jag är och gräver i någon annans hög.
Ångarna lyser rött av surblad som man så gärna tuggade på som barn. Smörblommor och utblommade maskrosor och framtill fjolårets gråbo.
Plockade en sommar bukett med mig hem och hörde hur flera olika fåglar kraxade och skrek borta vid höjden där jag lämnat fisken. Jag fick 914 gram igår och det var 15 stycken av arterna abborre, mört, sarv och löja. På det kom jag tvåa i damklassen. Skriver mer om Km en annan dag då resultatlistan kommit ut.
Väldigt hur fort allt växer igen, smala stigen ner till Dalälven.
Det här stället brukar jag foto vid olika årstider.
Stor stigen där många brukar promenera, springa och köra cykel.
Dalarnas landskapsblomma ängsklocka, påminner om en blåklocka men är lila till färgen och nedanför har vi Dalälven igen.
Någon är nyfödd och mycket liten, hoppas att den överlever, vet inte vilken fågel det är. Kollade i min fågelbok, så jag tror att det kan vara en lövsångare.....
Lummigt och grönt nere vid bäcken, barnens favorit och jag hör även hur man sjunger borta vid dagis där man firar midsommar, nu innan alla semestrar börjar.
Det var allt för idag, nu ska jag ut och sola, värmen kom tillbaka.Ha det gott

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela