Motion, motioner....

Publicerad 2016-03-06 10:30:40 i Allmänt,

Helgens motion har utövats i TV-soffan, med skidor för hela slanten.Idag är det ju Vasaloppet som pågår för fullt. Verkar gå tungt i spåren med lite nysnö och de flesta kör ju utan valla och stakar sig fram. Brr vad jobbigt.
Själv så har jag dragit på mig en inflamation i axlarna efter vinters tävlingar med mycket borrande och slit på isen. Det kanske även är dags för mig med en elborr. Jag har ju en arbetsskada i axlarna efter många år som brevbärare. Axeln skulle nog behöva opereras, då det hela tiden blir inflamationer som behöver behandlas med akupunktur med elstötar.
 
Motioner, såg nu i veckan tack vare att Kaj Hagström är uppmärksam och la ut på facebook att Sportfiskarna nu har lagt ut inkomna motioner på deras sida www.sportfiskarna. se  Finns under "om oss" och "demokrati"  i punkt 7 , Handlingar till kongressen 19 mars 2016.
 
Kongressen behandlar ju inte tävlingsfrågor, så förbundsstyrelsen föreslår att hänskjuta dessa till
tävlingsmötet.
 
Många intressanta motioner så ta er tid att läsa igenom alla. Många bra motioner och många med flera förslag i samma motion. Omöjligt att bara rösta ja eller nej, och det blir nog svårt att bena ut alla förslag. Men det är ju duktigt folk i ledningen så det kommer nog bli bra i slutänden.
 
Flera motioner som innehåller ekonomi med höjda startavgifter på SM, som kommer att öronmärkas till landslagen i pimpel och mormyska.VM-kval i mormyska under SM:et, lika åldersindelning i mormyska som i pimpel och mete.
 
Förslag om färre klasser i pimpel och mete, från nuvarande 10 till 6 klasser. Man återgår till de gamla klasserna Hj,Dj,H,D,Hv och Dv. Dessa klasser förekommer ju på Nordiska Mästerskapet.
 
Flera olika förslag om åldersindelningen  i junior,senior och veteranklasserna. Någon motion om att gå ner till att man är junior t.om. 17 år, precis som på min tid som junior.Verkar vettigt, inte så lätt för en 12-åring att tävla mot en 19-åring. samtidigt som det är tufft att som 18-åring gå upp till seniorklassen.
 
 
Ett förslag att man skall slå ihop herrjuniorer och damjuniorer, om jag förstått rätt. I mina ögon ett dåligt förslag, precis som att slå ihop dam och herrklasserna till en klass.Det finns ju inte samma fysiska förutsättningar.
 
Flera motioner med olika lagförslag att gå ner från 4 till 3 lagmedlemmar.Procentsatsen till SM finns också med i många olika motioner. Maxmått på stora abborrar för att äterväxten inte skall hämmas. Om det röstas igenom så borde alla tävlande ha en egen mätsticka, kanske något man skulle kunna skicka ut till alla medlemmar tillsammans med tidningen Svenskt Fiske?
 
Flera motioner om att släppa elborrar helt fritt utan handikappkort och den bästa motionen av alla att förbjuda GPS och mobiltelefoner under tävling. Naturligtvis får man använda telefonen vid någon olycka.
Mycket att bita i inför tävlingsmötet och jag rekomenderar alla att läsa igenom motionerna och diskutera med era fiskekompisar, så vi får bra regler som är lätta att följa.Nästan så att mormyska kan bli intressant även för mig, har aldrig provat den tävlingsformen. SM i mormyska avgörs ju den här helgen på Mälaren vid Torshälla, skall bli roligt att läsa resultaten därifrån,finns ju många kompisar med där.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela