Sommartider, hej,hej.....

Publicerad 2016-03-27 11:27:57 i Allmänt,

Då har vi skruvat fram klockorna en timme och får lite ljusare kvällar. igår så var det påsklunch här med lite småplock med skinka, rostbiff, gustafskorv, kalvfärsbiffar, lammgryta, ägg, tsatziki, tomatröra, potatissallad, gönsaker, kokt potais, kex och ostar och lite till. I skåpet med snapsarna i har det minskat betydligt och populärast var nog de ekologiska små godingarna.
Efter maten blev det kaffe och kladdkaka av choklad med grädde, sedan utdelning av påskägg till minsta barnen. Niklas skulle på hockey med ett gäng kompisar och då åkte även Mikael och Rebecka, Pantea fick sitta vid ratten den här gången.
Gott sammarbeta mellan syskonen Bäcke-Thim, när det bygger figurer på pärlplattan. Stefan och barnen stannade lite längre då mamma Helen jobbade kväll.När de åkt hem så hjälpte Elna mig med disken och när den var klar och vi segrat var det dags för en "köksmålla", en liten sup för gott samarbete. Sedan blev det lite vin och kex och ostar framför tv:n, som avslutades med "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann", innan det var läggdags.Filmen spelades delvis in i Byringe där pappa och mamma bodde som nygifta i den röda lilla stugan som visas i början av filmen. Där bodde de i över tre år och pappa jobbade vid järnvägen, syster Monica och broder Kenth föddes under den tiden.Sedan flyttade de in till Strängnäs, där jag föddes. Då bodde vi i en liten banvaktsstuga vid Ulvhäll och mamma passade bommarna, som skulle handvevas ner när det kom tåg.
Tuva plockade bland mina målade stenar och håller upp denna och säger  - Den ser precis likadan ut som det du klev på när de brände dig.Jag frågar har de bränt mig? - Ja, och jag tyckte det såg roligt ut och då brände de mig också, tillsammans med dig......Ojoj, dessa små själar som har "gamla" minnen kvar .Jo visst så var det nog. Det är sant att de allra närmaste i familjen och ibland vänner, så har man levt många olika tidigare liv tillsammans. Fast kanske i andra konstellationer man, kvinna, förälder, barn. Det är därför man känner mer kemi tillsammans med andra, precis som man kännt dem i hela sitt liv. Nog om detta, min teori och erfarenhet.
Kaninskinn på tork, som sedan skall blötas, mjukas upp, fettas in, borstas innan jag ritar mönster och tar fram symaskinen. Skall bli spännande framöver.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela