Vackra Strängnäs.....

Publicerad 2016-05-11 18:23:00 i Allmänt,

Impulsiv....Ja, fredagskvällen slutade med att jag bad brorsan boka resa till Thailand 3 veckor i höst även för mig, han och Aina hade redan bokat. Han hade kommit över en flygresa tur och retur som var svår att tacka nej till och nu så är även huset bokat i Huay Yuang. Yes. Nu gäller det bara att övertala syrran.....men det blir nog svårt,hon vill ju inte åka utan Peo, blink,blink.
 
Här vid bron fiskade pappa, mormors sambo Nisse och jag, när jag var liten.Vi slandade  med korta små pinnar, då vi inte hade några fiskegrejor med oss. Det var fullt med abborrar och gös som jagade dem.Vi hade ju ingen mask heller, så till slut rodde vi iland och så klippte pappa en bit av mormors röda morgonrock. Gissa om vi fick fina abborrar. Tänk vilka fiskeminnen man har, jag var nog 10 år tror jag och mamma hjälpte nog mormor med något, för hon var inte med.
På lördagen tog Monica,Peo och jag en långpromenad i Strängnäs. Efter att Monica träffat sitt "tjejgäng" och lämnat över travpengar och tackat nej till fika så gick vi iväg. Många minnen bubblar upp, vår mormor bodde ju i Strängnäs och drev ett cafe´ uppe vid torget.Vi gick upp till "nabbtemplet" som ligger högt upp ovanför Strängnäs gamla sjukstuga där brorsan och jag är födda. Fin utsikt över Mälaren, och Trätemplet som brann ner 1988 och är återuppbyggt igen.
Fina detaljer på templet, men inga Mockfjärds direkt.
Sundby sjukhus på andra sidan vattnet, där jobbade mormor som kokerska innan hon gick i pension.
Strängnäs sjukstuga, där jag tog mina första andetag.
Smultron som blommar på vägen upp och vi såg gullvivor och många andra blommande växter.
Skolan där Monica började i ettan, då var jag inte ens påtänkt och Kenth var 4 år.
Mälarbron i bakgrunden.
Många fina gränder i stan.
 
Doppingar som byggt bo och ligger och ruvar. Skulle inte ha något emot en tur med båten längst bort i bakgrunden och här gick vi utmed den, på vår promenad.
 
Fina blommande träd ,tillika detta par.
Vi avslutade promenaden med att Peo bjöd på fika på Cafe´Grassagården, Budapestrulle med kaffe och några glas iskallt vatten, pust, och det behövdes i värmen. Måsarna finns överallt i stan och i huset mitt emot där Monica bor, så det kan bli ett himla liv om någon kommer för nära.
Här är en mås allra högst upp och hela takåsen var full av måspar på nästa bild från Monicas balkong.
Sovit som en stock dessa nätter som på en prinsessbädd, men på söndagen bar det av hemåt igen. Tack, tack för denna gång.Man kan bli förälskad även i en stad..........
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Aer

Publicerad 2016-05-12 16:05:24

Bara ta bort äggen från måsarna så slipper man dom....... --------:-)

Svar: Ja, så kan man nog göra, men svårt i detta fall då de bygger bo på takåsen. Det tråkiga i allt är att alla parkerade bilar i närheten blir fulla med fågelskit.....man skulle nog ta kontakt med kommunen.
rosietalar

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela