30 grader i november....

Publicerad 2016-11-05 07:19:02 i Allmänt,

Så var det då dags att än en gång få resa till Thailand, med syskonen Monica och Kenth samt Kenths sambo Aina.Det är tre år sedan vi syskon var här tillsammans. Kenth däremot har åkt hit till Hua Yang varje år.
Här hänger ju nymåne uppochner, och om några veckor blir den full.
I början av Maj när jag var nere hos Monica i Strängnäs, så berättade Kenth att de kommit över så billiga resor till Bangkok, och undrade om vi ville med. Jag funderade och innan de åkte hem på kvällen efter middagen hos Monica,så bad jag Kenth att beställa till mig med. För 3450:- tur och retur till Bangkok.....billigare är nog svårt att få. Monica var mer tveksam och ville inte åka utan särbo Peo.
Dagen efter så gick vi, Monica,Peo och jag en promenad i Strängnäs och när Monica var in och handlade på ett ställe så sa Peo till mig.- Jag skulle så gärna vilja bjuda Monica på resan som en 70-årspresent.Själv så tyckte han att 25 dagar i den 30 gradiga värmen och den långa resan ,bara var för mycket....
Så han ringde Kenth så han fick beställa till Monica också. Sen pratade Kenth med Monicas barn Patrik och Åsa,som betalade boendet i Hua Yang.Snacka om att det var svårt att hålla tyst för oss alla tills Monicas 70-årsdag i oktober.
Här får Monica sin present från Peo när hon fyllde och det blev både skratt och glädjetårar. Sedan fick hon av Kenth, Aina och mig thailändska pengar och senare på kvällen så kom Peos son och sonhustru med mer bath, från dem och hans syster familj.
Det här var på lördagen och på onsdagen efter så fick hon boendet av sina barn med familjer.
Resan hit var en riktig prövning, det började med snöstorm hemma och 10 centimeter snö. Så det blev en förbeställd taxi som kom i tid. Väl på station för att ta tåget till Arlanda, så rusar det in två kvinnor som frågar om fler skall till Arlanda.Spåret till Arlanda var avstängt, så jag går med dem ut. Den enas son skulle komma och hämta dem och deras plan skulle gå 09.10 och nu var klockan 06.10. Men med tanke på att vårt plan skulle gå 11.35 så gick jag tillbaka in, men tackade för erbjudandet.......Vem vill åka med en främmande person som skall vrålköra ner till flyget i denna snöstorm, när det inte var så bråttom för mig.
Så jag tog mitt tåg och vi kom till Säter, där var första stoppet och strömfel. Sen fortsatte resan med kö och stopp för mötande tåg som också fått stanna och invänta fritt spår. Så väl på Arlanda var jag en timme sen. Men som tur var så hade Kentha och kompani åkt bil från Strängnäs och stod först i kön.Vi ville ju checka in samtidigt för att få kunna sitta bredvid varandra då det var tre olika bokningar.
Första delen av flygresan var 30 minuter försenad och mellanlandning i Kiev,Ukraina och uppehåll cirka 3 timmar. Tiden gick fort och vi hann äta och handla.
Planet till Bangkok var 45 minuter försenat och väl framme nya köer till passkontrollen, hämtning av väskor, genom tullen och ut till taxin som skulle ta oss drygt 30 mil söderut.
Pust, när vi kom ut till taxin var det en liten Honda som vi fick in två av våra fyra resväskor i.....Fanns inte en chans att det skulle fungera. Så chauffören fick ringa en annan bil som fick vända och åka tillbaka och byte av bagage och resenärer.
Ojoj, sen tog resan ner till Hua Yang mycket längre tid på grund av mycket trafik, vägarbeten och översvämmning. Staden där översvämmningen var, stod vattnet cirka en halv meter på gatorna och många hus och affärer stod i vattnet.
Haha på ett ställe såg vi en gubbe som kastade och håvade in ett fisknät, mitt ibland husen. Allt det här berodde på att det regnat så mycket sista tiden och staden låg väldigt nära havet, så det hade även blåst in ifrån havet. Det fanns även flera berg runt staden.
Fortsättning följer.....

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela