Lingonvecka med komplikationer....

Publicerad 2016-09-09 19:34:45 i Allmänt,

Lingonvecka med komplikationer....kanske inte så farligt men nu säger kroppen ifrån. Det har ju varit en fantastisk fin sommar  med sol och allt regn, som varit bra för bär och svamp. Jag har ju varit ute och plockat mycket kantareller och nu även blåbär och lingon. Så programmet har varit plocka, rensa, förvälla och frysa in svamp. När det gäller lingon och blåbär så har jag plockat rensat och fryst in eller gett bort.
Ett bra tips när det gäller att rensa lingon är att ta en långpanna, lägga något under så att den lutar lite. Plocka sedan bort skräp och blad. då rullar bären ner i kanten och man kan ta ett mått och hälla över i en större bunke. Jag brukar mäta upp och frysa in i tvåliterspåsar. Det brukar vara lagom att koka sylt av varje gång man tinar upp dem.
För att det inte ska bli så tråkigt när man rensar bär eller svamp så brukar jag sitta framför TV:n och samtidigt få lite underhållning, senast så var det fotboll. Så fram med gamla tidningar, soppåsen, mått, plastpåsar, kniv och pensel till svampen.
 
Trodde i veckan när jag plockat lingon att jag var klar med svampen i samma område och skulle bara gå en liten sväng. Det blev en halv kasse och det var inte lätt, då det växte nere i riset.
 Men stora var de och mycket att rensa bort för att få fram dem hela. Nu är frysen full och mycket har jag även gett bort. men skall nog ut flera gånger , det är ju så roligt.brukar även koka lingonglögg och skall prova med lingondricka också. Komplikationerna jag nämnt är att muskler och leder värker lite extra, så det har blivit ganska mycket vågrätt läge sista tiden.
 
 
Nu i höst så kommer jag att hålla i guidade meditationer och temakvällar för vänner och de som vill komma. Skall bli roligt och inspirerande, sen står ju ett träningsläger inför vinterns fiske på programmet. Jag är lyckligt lottad, trevlig helg på Er Alla!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela