Pimpel-SM 2017 individuellt.......

Publicerad 2017-04-04 13:20:00 i Allmänt,

Resan gick ju bra och på fredagkvällen var vi ut och åt mat. Det var fullt på flera ställen men till slut så hamnade vi på Allstar, och jag tog en pasta Alfredo, mycket mat och gott. Orkade inte äta upp allt och man var mätt när man vaknade på lördagsmorgonen. Men frukost måste man ju ha, skulle ju bli en lång kämpig dag och klockan skulle ringa 05.30.
 
Torsdagens hockeymatch mellan Leksand och Mora visades på alla storbildsskärmar, och vi visste ju hur det gått. Lite taktiksnack och jag hade kartan från Burträsket 1995 , med mig.
När vi kom tillbaka till hotellet så träffade vi Stig, så vi fick våra påsar och startkort. Upp på rummet och plockade i ordning alla fiskekläder och kont till i morgon. I säng rekordtidigt 21.30 och laddad inför morgondagen.
Efter frukosten på lördagen bar det iväg till Burträsket tillsammans med den andra bilen. Väl på plats så på med broddar då det var halt på parkeringen.Runt och hälsade på en massa fiskekompisar, som man träffade på.
Min plan för dagen var klar och tänkte mig ner mot vänster tvärs över sjön, utanför en liten ö.Nu snöade det och blåste kallt och sikten blev sämre och sämre. Osäker om jag var rätt men vi var tre stycken som började på samma plats och längre till vänster fanns en större klunga.
De andra fick fisk och jag fick min första i tredje hålet, en liten rackare. Efter några till hål så fick jag några till och de var lite större. Skulle beta på lite nya pinkies, men asken var borta ur fickan.
Stora snöflingor föll och jag gick tillbaka och letade vid mina gamla hål och fem hål tillbaka låg den nästan helt översnöad,suck. Men jag blev glad.
Fortsatte mitt fiske där jag varit och får en liten abborre sedan hugger något stort och tungt som sliter av mormyska som satt under min tafspirk. Jag hade varvat mitt fiske med pirk och trekrok och tafsfiske, och det nappade på båda. Fanns det fisk under så nappade de på en gång.
När jag tappat den stora så ner med balanspirk, ny tafspirk och vanlig pirk, men inget mer. Gör ett nytt hål några meter bakom och får på något stort som också sliter av tafsen. Går tillbaka till första hålet och får en trehektos abborre som är betydligt lättare än de jag tappat.
Eftersom flera av de jag fått haft mask på sig så borrar jag runt och letar lite. Går även tillbaka och plockar i gamla hål. Folk kommer och går och snön har lättat lite.
Fisket avtar och jag ser en liten klunga tvärs över sjön som suttit ganska stilla. Beslutar att gå över dit och nu har klockan hunnit bli 12.30. Då det är halt och snön fastnar lite under broddarna så sätter jag på borrskyddet och går över.
I tredje hålet får jag två fina abborrar och fiskare runt omkring får också fisk, det gäller att komma direkt på dem.
Jag kämpar på och borrar hål och det känns inte roligt med dessa elborrar som snabbt tar sig genom isen....Isen var ju tjock cirka 80-85 cm och tur att det inte var stöp.
Trötta ben som till slut tar mig in till målfållan, trots att mina broddar är bra, så går man och spänner sig och "nya" muskler får jobba.
När jag väger in säger de att det var bra, hade 1368 gram och på det kom jag sjua och de delades ut sex pris.
Bra att alla juniorer som fått fisk fick pris. Annars tycker jag att det var få priser i de stora klasserna där det också bara delades ut sex pris.
Glädjande att John Arvidsson från Borlänge Sfk vann äldre herrveteranklassen. Han fyllde 80 år förra lördagen och körde med egen bil hela vägen upp tillsammans med fru Lillemor, min lagkompis.
Tvåa blev Lars Wadlund från Leksand.
Linda-Maria Lundin från vårt sällskap kom femma i damklassen.
Svenska Mästare i pimpel 2017:
Yngre damjunior.    Josefin Andersson.
Yngre herrjunior.     Lucas Strömberg.
Äldre damjunior.     Julia Hägg.
Äldre herrjunior.      Axel Larsson.
 
Dam.                         Marie Björklund.
Herr.                          Anders Bergman
Damveteran.            Yvonne Wallin.
Herrveteran.             Rolf Andersson
Äldre Damveteran   Saga Gustafsson.
Äldre Herrveteran.   John Arvidsson.
 
Stort grattis till alla segrare och medaljörer, resultaten finns på Skellefteå Sfk:s hemsida.   www.ssfk.net
 
Då väntan och prisutdelningen drog ut på tiden blev vi lite sena tillbaka till hotellet. Men det gick bra att få flytta fram kvällens buffé, så vi hann duscha och fixa till oss. God mat och många skratt bland trevligt sällskap. Efter maten så gick vi ner till puben och tog en öl.
Efter lite matrialvård och knyta om tafsar och pirkar, så blev det tidigt i säng. Sov som en stock och nya tag till söndagen. Fortsättning följer ......
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela